mise à plat osseuse

Dutch translation: grondig débridement

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:mise à plat osseuse
Dutch translation:grondig débridement
Entered by: Anne-Marie Kalkman

13:18 Sep 24, 2012
French to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical (general) / orthopedie
French term or phrase: mise à plat osseuse
In een verzekeringsrapport blijkt het slachtoffer ook nog eens een osteomyelitis opgelopen te hebben. Deze wordt behandeld door middel van een *mise à plat osseuse*.

Uit mijn tekst:
Il était alors proposé de discuter de façon collégiale de ce dossier complexe pour établir un programme thérapeutique pour mise à plat osseuse, VAC, lambeau + antibiothérapie par voie générale.
- La victime sera donc hospitalisée ]...] et opéré par le DR z qui effectuera selon son compte rendu opératoire
" membre : jambe droite.
diagnostic : ostéomyélite du tibia distal
Interventions : saucérisation mise à plat curetage. Pansement VAC... Anesthésie générale..."

Is *mise à plat (osseuse)* decorticatie en is het ook hetzelfde als *saucerisation*? Ik vond ook nog debridement, of is dat wéér iets anders?
Anne-Marie Kalkman
grondig débridement
Explanation:
Reconstruction of large defects in vertebral osteomyelitis with expandable titanium cages:

Abstract
[...]
“Twenty-five patients with acute single or multilevel spondylodiscitis were treated after radical débridement and posterior instrumentation with an anterior expandable titanium cage and bone grafting. Clinical, laboratory and radiological follow-up continued for 36 months. [...] This study reveals healing and improved function after expandable titanium cage implantation in all patients. Prerequisites for optimal healing include radical débridement, provision of stability for weight-bearing, adequate bone grafting and correction of deformity using rigid implants.”

Résumé
[...]
« Après mise à plat, instrumentation postérieure, mise en place d’une cage antérieure expansible et greffe, les patients ont été suivis pendant 36 mois sur le plan clinique, biologique et radiologique. [...] En conclusion, cette étude permet de montrer que ces cages autorisent une cicatrisation et une amélioration de la fonction chez ces patients. Néanmoins, il est nécessaire pour obtenir ce résultat de réaliser une mise à plat, d’adapter la remise en charge, de faire une greffe également adaptée et de corriger les déformations par une instrumentation rigide. »


chirurgisch débridement
“Bij chronische osteomyelitiden is de chirurgische therapie primair en de antibiotische behandeling ondersteunend, terwijl bij acute botinfecties de situatie juist omgekeerd is. De typische ‘verzelfstandiging’ van de chronische osteomyelitis met verlittekening en aanwezigheid van necrotisch en purulent materiaal maakt het noodzakelijk eerst de infectiehaard chirurgisch grondig te saneren. Dit débridement van de infectie omvat verwijdering van zoveel mogelijk littekenweefsel, granulaties, abcessen en van met name alle sekwesters en ander dood materiaal, zoals alle corpora aliena: platen, schroeven en pennen.”
(http://www.ntvg.nl/publicatie/honderd-jaar-orthopedie-nederl...

« L'excision d'un trajet fistuleux, la reprise d'une cicatrice inflammatoire, une mise à plat - nettoyage d'un abcès ou d'une collection ainsi que l'ablation de tout matériel étranger ou prothétique doit être impérative. »
(http://www.urofrance.org/science-et-recherche/base-bibliogra...


Coëlho, Zakwoordenboek der geneeskunde, 24e druk, Arnhem 1993:

débridement
“losmaking. 1. chirurgische reiniging van wonden, wondtoilet”

sauzerization
“wondexcisie met een schaalvormig defect als resultaat”


“Het debridement of wondtoilet is een van de oudste verrichtingen in de chirurgie. Debridement komt van het Franse desbrider.”
(http://www.startwondverzorging.nl/Wondverzorging/Debridement...


Voorbeeldzinnen:

“Een grondig debridement is steeds vereist om de infectie volledig te eradiceren.”
(http://books.google.be/books?id=Kg-IpL9aLuYC&pg=PA411&lpg=PA...



--------------------------------------------------
Note added at 15 uren (2012-09-25 04:49:20 GMT)
--------------------------------------------------

osseuse - (met verwijdering) van necrotisch bot
Selected response from:

Roy vd Heijden
Belgium
Grading comment
Fantastisch, wat een uitgebreid antwoord weer!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3grondig débridement
Roy vd Heijden
2verwijderen van geïnfecteerd bot
Wouter Jongejan


  

Answers


7 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
verwijderen van geïnfecteerd bot


Explanation:
De term komt nergens voor. Het enige wat ik me erbij kan voorstellen, gezien de context (botinfectie), is dat er bij ver gevorderde botinfectie stukjes geïnfecteerd bot operatief worden verwijderd.
Uit het verhaal blijkt niet of er ook bottransplantatie is toegepast.

Example sentence(s):
  • In sommige gevallen kan een operatie nodig zijn om het geïnfecteerde bot weg te halen. Als er veel bot wordt verwijderd, kan een bottransplantatie nodig zijn, waarbij bot van elders uit het lichaam of bot van een donor wordt gebruikt.

    Reference: http://www.kiesbeter.nl/ziekte-en-gezondheid/medische-encycl...
Wouter Jongejan
France
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
grondig débridement


Explanation:
Reconstruction of large defects in vertebral osteomyelitis with expandable titanium cages:

Abstract
[...]
“Twenty-five patients with acute single or multilevel spondylodiscitis were treated after radical débridement and posterior instrumentation with an anterior expandable titanium cage and bone grafting. Clinical, laboratory and radiological follow-up continued for 36 months. [...] This study reveals healing and improved function after expandable titanium cage implantation in all patients. Prerequisites for optimal healing include radical débridement, provision of stability for weight-bearing, adequate bone grafting and correction of deformity using rigid implants.”

Résumé
[...]
« Après mise à plat, instrumentation postérieure, mise en place d’une cage antérieure expansible et greffe, les patients ont été suivis pendant 36 mois sur le plan clinique, biologique et radiologique. [...] En conclusion, cette étude permet de montrer que ces cages autorisent une cicatrisation et une amélioration de la fonction chez ces patients. Néanmoins, il est nécessaire pour obtenir ce résultat de réaliser une mise à plat, d’adapter la remise en charge, de faire une greffe également adaptée et de corriger les déformations par une instrumentation rigide. »


chirurgisch débridement
“Bij chronische osteomyelitiden is de chirurgische therapie primair en de antibiotische behandeling ondersteunend, terwijl bij acute botinfecties de situatie juist omgekeerd is. De typische ‘verzelfstandiging’ van de chronische osteomyelitis met verlittekening en aanwezigheid van necrotisch en purulent materiaal maakt het noodzakelijk eerst de infectiehaard chirurgisch grondig te saneren. Dit débridement van de infectie omvat verwijdering van zoveel mogelijk littekenweefsel, granulaties, abcessen en van met name alle sekwesters en ander dood materiaal, zoals alle corpora aliena: platen, schroeven en pennen.”
(http://www.ntvg.nl/publicatie/honderd-jaar-orthopedie-nederl...

« L'excision d'un trajet fistuleux, la reprise d'une cicatrice inflammatoire, une mise à plat - nettoyage d'un abcès ou d'une collection ainsi que l'ablation de tout matériel étranger ou prothétique doit être impérative. »
(http://www.urofrance.org/science-et-recherche/base-bibliogra...


Coëlho, Zakwoordenboek der geneeskunde, 24e druk, Arnhem 1993:

débridement
“losmaking. 1. chirurgische reiniging van wonden, wondtoilet”

sauzerization
“wondexcisie met een schaalvormig defect als resultaat”


“Het debridement of wondtoilet is een van de oudste verrichtingen in de chirurgie. Debridement komt van het Franse desbrider.”
(http://www.startwondverzorging.nl/Wondverzorging/Debridement...


Voorbeeldzinnen:

“Een grondig debridement is steeds vereist om de infectie volledig te eradiceren.”
(http://books.google.be/books?id=Kg-IpL9aLuYC&pg=PA411&lpg=PA...



--------------------------------------------------
Note added at 15 uren (2012-09-25 04:49:20 GMT)
--------------------------------------------------

osseuse - (met verwijdering) van necrotisch bot

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 121
Grading comment
Fantastisch, wat een uitgebreid antwoord weer!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search