nerf petit sciatique

Dutch translation: = nerf fessier inférieur = nervus gluteus inferior

14:00 Jan 5, 2013
French to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical (general)
French term or phrase: nerf petit sciatique
Staat in een opsomming in een medisch rapport:

section du nerf sciatique et du petit nerf sciatique.

De "nerf sciatique" lijkt me de ischiaszenuw/heupzenuw, maar de "petit nerf sciatique"?
Marie-Louise van Brouwershaven
Netherlands
Dutch translation:= nerf fessier inférieur = nervus gluteus inferior
Explanation:
.
Selected response from:

Pascale van Kempen-Herlant
Grading comment
Merci!!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4= nerf fessier inférieur = nervus gluteus inferior
Pascale van Kempen-Herlant
3n. cutaneus femoris posterior en n. gluteus inferior
Roy vd Heijden


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
petit nerf sciatique
= nerf fessier inférieur = nervus gluteus inferior


Explanation:
.

Pascale van Kempen-Herlant
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in category: 8
Grading comment
Merci!!!
Notes to answerer
Asker: Dank je voor je reactie. Ik had zelf heel veel mogelijkheden gevonden en ben dus erg blij met dit kant-en-klare en duidelijke antwoord!


4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
n. cutaneus femoris posterior en n. gluteus inferior


Explanation:
De 'nerf sciatique' is inderdaad de ischiaszenuw of nervus ischiadicus.

De term 'nerf petit sciatique' wordt wel als totum pro parte gebruikt ter aanduiding van de n. gluteus inferior of de n. cutaneus femoris posterior.

Voorbeelden:

« Certaines branches sensitives viennent également du nerf petit sciatique (n. cutaneus femoris posterior) »
(http://www.proktos.com/node/76)

« The smaller dorsal division of the nerve, which is the peroneal part, should not be confused with the posterior femoral cutaneous nerve (sometimes reffered to as ‘Le Petit Sciatique’). »
(http://actaorthopaedicabelgica.be/acta/download/1993-2/83968...

“The posterior femoral cutaneous nerve (small sciatic nerve) [...]”
(http://www.innerbody.com/image_nervov/nerv58-new.html)

« Il ne demeure plus qu’un seul nerf sciatique (ancien nerf grand sciatique) qui est accompagné du nerf glutéal inférieur (ancien nerf petit sciatique) ou nerf post-axial. »
(http://www.revue-phlebologie.org/donnees/portedocument/mes_t...

De term 'nerf petit sciatique' heeft echter betrekking op beide zenuwen gezamenlijk:

Cf.:

« Nerf petit sciatique comprend :
1) - Le nerf glutéal caudal ou inférieur qui donne un rameau musculaire destiné au muscle grand fessier
2) - une branche sensitive: le nerf cutané dorsal de la cuisse, dont les terminales divergent vers la fesse, le périnée et surtout la région fémorale dorsale. »
(http://www.anat-jg.com/Membre_pelvien/inervmi/invmi cadre.ht...

« Initialement réunis dans la description anatomique ancienne sous le nom de nerf petit sciatique, les deux nerfs glutéal inférieur (fessier inférieur) et cutané fémoral postérieur sont souvent considérés comme deux branches collatérales distinctes du plexus sacral. »
(http://amdts.free.fr/pps/2010/8.pdf)

« Le nerf glutéal inférieur ou nerf fessier inférieur est le nerf innervant le muscle grand fessier. C'est une branche du nerf petit sciatique, [...] »
(http://fr.wikipedia.org/wiki/Nerf_glutéal_inférieur)

Svetolik P. Djordjević, Dictionary of Medicine: French-English with English-French Glossary
“[rameau] crural du nerf petit sciatique: nervus cutaneus femoris posterior, posterior cutaneous nerve of tight”
“[rameau] cutané fessier du petit sciatique: inferior gluteal nerve, nervus gluteus inferior”
(http://books.google.be/books?id=Elx9GJ9qrtwC&pg=PA116&lpg=PA...

Daarom is 'n. cutaneus femoris posterior en n. gluteus inferior' wellicht is preciezer vertaling dan 'n. cutaneus femoris posterior' of 'n. gluteus inferior' alleen.

--------------------------------------------------
Note added at 8 uren (2013-01-05 22:28:12 GMT)
--------------------------------------------------

Mocht hier in Brussel door de komst van Mark Rutte met zijn geladen pistool een keuze worden afgedwongen tussen 'n. gluteus inferior' en 'n. cutaneus femoris posterior', dan toch maar die laatste, gezien:

http://www.ikonet.com/fr/ledictionnairevisuel/etre-humain/an... petit sciatique3
http://www.ikonet.com/en/visualdictionary/human-being/anatom...

--------------------------------------------------
Note added at 19 uren (2013-01-06 09:58:32 GMT)
--------------------------------------------------

Nog een mogelijkheid:

nerf sciatique - n. ischiadicus
petit nerf sciatique - n. ischiadicus minor

Met een keuze voor 'n. ischiadicus minor', hoewel als aanduiding voor de 'nerf petit sciatique' niet erg gangbaar, kan een keuze tussen 'n. gluteus inferior' en 'n. cutaneus femoris posterior' worden vermeden.

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 121
Notes to answerer
Asker: Jouw inbreng is zeer interessant, maar ik had zelf ook al diverse mogelijkheden gevonden. Daarom heb ik gekozen voor het kant-en-klare antwoord van Pascale. Toch bedankt ;-)





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search