DT4 TLS

Dutch translation: Operatie achterste kruisband reconstructie met hamstring pees

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:DT4 TLS
Dutch translation:Operatie achterste kruisband reconstructie met hamstring pees
Entered by: ditzh005

20:59 Nov 19, 2016
French to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical (general) / Orthopedie
French term or phrase: DT4 TLS
Il est pris en charge pour sa lésion multi-ligamentaire du genou gauche qui consiste à ciel ouvert et à réaliser un ligamentoplastie du LCP par un DT4 selon la technique du TLS.
ditzh005
Operatie achterste kruisband reconstructie met hamstring pees
Explanation:
LCP, Ligament Croisé Postérieur

Reeducationgenou.com - Le ligament croisé postérieur
www.reeducationgenou.com/.../le-ligament-croisé-postér...
Les entorses du Ligament Croisé Postérieur. Elles sont rares et souvent ... 2) Rééducation d'une ligamentoplastie du LCP. impératif : ne pas ...

Maîtrise Orthopédique » Articles » Comment nous prenons en charge ...
www.maitrise-orthopedique.com/.../comment-nous-pren...
Les lésions aiguës du ligament croisé postérieur (LCP) sont peu fréquentes. ..... standard selon les principes habituels d'une ligamentoplastie isolée du LCA.

In English PCL, posterior cruciate ligament
https://en.wikipedia.org/wiki/Posterior_cruciate_ligament

achterste kruisband (PCL) blessures guide – oorzaken, symptomen en ...
orlondo.ilorena.com/achterste-kruisband-pcl-blessures-g...
De kruisband (PCL) en de voorste kruisband (VKB) zijn twee zware banden van ... (femur) en de grote bot van het onderbeen (tibia) en het kniegewricht sluiten. ... Een PCL blessure is een verstuiking (stretch of scheur van een ligament). ... Hij of zij zal willen weten of u een recente ernstige impact op de ...

The posterior cruciate ligament (PCL) and the anterior cruciate ligament (ACL) are two tough bands of

DT4 TLS
http://www.operationlca.com/dt4-tls-aao41.html
Alors que la méthode DIDT utilise deux tendons, les tendons du Droit Interne et du Demi Tendineux (donc DIDT), la méthode DT4 TLS utilise un seul tendon ischio-jambier en greffe courte.
La méthode DT4 TLS utilise donc le tendon Demi Tendineux, qui est l’un des deux tendons ischio-jambiers (DIDT).
Ce tendon, fin (3 à 4 mm de diamètre) et long (environ 25 cm) sera plié en quatre (DT4 TLS) pour obtenir une greffe de LCA de 4 faisceaux ou 4 brins dont le diamètre en moyenne est de 7 à 9 mm.

DIDT : deux tendons
DT4 TLS : un tendon

Popular Videos - Anterior cruciate ligament & Health Care - YouTube
https://www.youtube.com/playlist?list...
Reconstruction du ligament croisé antérieur technique DT4 greffe courte monofaisceau TLS°. by lecospfr. 9:59. Play next ... Herstel voorste kruisband. by N. 8:12.

technique DT4 - Docvadis
https://www.docvadis.fr/...dt4/.../technique DT4.pdf
tendon rotulien (Kenneth Jones) et celle au demi-tendineux (DT4). La technique DT4. Cette technique consiste à prélever un seul tendon ischio-jambier pour ...

Detailed explanation here but very graphic!

DIDT TLS : Chirurgie Du Ligament Croisé Antérieur (LCA) Au Didt Système TLS Ou DT4-TLS
http://ypay.pk/videos.php?id=g9i2xG1RAew&name=DIDT TLS : chi...

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2016-11-19 23:13:51 GMT)
--------------------------------------------------

Anterior ligament videos:

Operatie voorste kruisband reconstructie met hamstring pees - YouTube
Video: DT4 TLS kruisband hamstring▶ 13:59
https://www.youtube.com/watch?v=BMyvbJr7NXE
Voorste kruisband reconstructie van de linker knie. Geopereerd bij Medinova door Dr. van Dijck.

voorste kruisband reconstructie met hamstrings - YouTube
Videotalálatok erre: DT4 TLS kruisband hamstring▶ 5:07
https://www.youtube.com/watch?v=ueeAB7mUQRE
De technische details van een arthroscopische voorste kruisband

http://www.fckruisband.nl/voorste-kruisbandletsel/de-hamstri...

(The DT4 TLS method uses a single short hamstring tendon)

Hamstring techniek
De hamstrings die voor de hersteloperatie van een gescheurde voorste kruisband worden gebruikt bevinden zich aan de binnenzijde van de knie. De huidsnede voor het verkrijgen van de hamstrings is kleiner dan bij de kniepees techniek. Nadat de twee pezen zijn vrij geprepareerd en uit het lichaam zijn verwijderd, worden zij dubbel gevouwen en vormen zo een vierbundel transplantaat dat een diameter heeft van 8 tot 10 mm.

De voordelen van de hmstringtechniek zijn: minder “donorsite” morbiditeit, minder pijn in het gewricht tussen knieschijf en bovenbeen omdat het strekapparaat ongemoeid wordt gelaten, minder postoperatieve stijfheid en een zeer sterke reconstructie (2.5 x de sterkte van de oorspronkelijke kruisband). Een ander relatief voordeel is de kleinere tunneldiameter bij hamstrings omdat die 8 tot 9 mm bedraagt en door de diameter van de 4 pezen wordt bepaald en niet door de diameter van de botblokjes grenzend aan de kniepees (10 en 11 mm).





--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2016-11-19 23:17:39 GMT)
--------------------------------------------------

Bandletsels van de knie - Indicaties voor operatie en operatietechniek ...
www.bauerfeind.nl/nl/file/index/download/file.../3032
De reconstructie van de banden (ligamenten) rond het kniegewricht en in het ... De achterste kruisband (ligamentum cruciatum posterius): deze band loopt van .... hamstring reconstructie met semitendinosis/gracilispees (ST/G) (afbeelding 8, ...
Midden in de knie liggen de voorste en de achterste kruisband.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2016-11-19 23:22:30 GMT)
--------------------------------------------------

Finally! It took almost an hour...

Een goed alternatief is de hamstring reconstructie met semitendinosis/gracilispees (ST/G) (afbeelding 8, afbeelding 9). Het implantaat (afbeelding 12, afbeelding 13) dat geen botblokfixatie heeft, kan tegenwoordig op vrijwel identieke wijze als bij de BPTB met bioresorbeerbare schroeven worden gefixeerd. In de literatuur zijn de resultaten van de reconstructie met BPTB ongeveer gelijk aan die van de hamstringreconstructies (6, 7). De tendens neigt op dit moment naar semitendinosis/gracilis reconstructie.

Hamstring implantaat (semitendinosis gracilis)

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2016-11-19 23:24:26 GMT)
--------------------------------------------------

Je suis désolé, mon français n'est pas très bon :)

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2016-11-19 23:31:25 GMT)
--------------------------------------------------

http://kastelyparkklinika.hu/tevekenysegeink/muteti-beavatko...
I found a reference of a private clinic in Hungarian. My answer is ok but the Harmstring implant is for ACL (Anterior cruciate ligament).
This posterior technique in your question is one of the newest techniques.


--------------------------------------------------
Note added at 1 day18 hrs (2016-11-21 15:18:43 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Heel hartelijk bedankt, Odile!
Selected response from:

Erzsébet Czopyk
Hungary
Grading comment
Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. De afkortingen had ik gevonden, maar geen goede vertaling. Het is nu helemaal duidelijk,.
Odile
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Operatie achterste kruisband reconstructie met hamstring pees
Erzsébet Czopyk
4TLS
Henny de Man


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
TLS


Explanation:
DT4 (DT=Demi tendineux)
Cette technique consiste à prélever un seul tendon ischio-jambier pour reconstruire le ligament croisé antérieur, contrairement à la technique DIDT ou 2 tendons sont prélevés (zie link hierover).

TLS (Tape Locking Screw)

--------------------------------------------------
Note added at 1 uur (2016-11-19 22:38:38 GMT)
--------------------------------------------------

Dit is wat ik erover gevonden heb. Voor DT4 heb ik geen Nederlands equivalent gevonden.


    Reference: http://www.fhorthopedics.fr/actualites/2009/11/24/t.l.s-une-...
    https://www.docvadis.fr/frederic-mouilhade/document/frederic-mouilhade/information_patients_technique_dt4/fr/metadata/files/0/file/technique
Henny de Man
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Operatie achterste kruisband reconstructie met hamstring pees


Explanation:
LCP, Ligament Croisé Postérieur

Reeducationgenou.com - Le ligament croisé postérieur
www.reeducationgenou.com/.../le-ligament-croisé-postér...
Les entorses du Ligament Croisé Postérieur. Elles sont rares et souvent ... 2) Rééducation d'une ligamentoplastie du LCP. impératif : ne pas ...

Maîtrise Orthopédique » Articles » Comment nous prenons en charge ...
www.maitrise-orthopedique.com/.../comment-nous-pren...
Les lésions aiguës du ligament croisé postérieur (LCP) sont peu fréquentes. ..... standard selon les principes habituels d'une ligamentoplastie isolée du LCA.

In English PCL, posterior cruciate ligament
https://en.wikipedia.org/wiki/Posterior_cruciate_ligament

achterste kruisband (PCL) blessures guide – oorzaken, symptomen en ...
orlondo.ilorena.com/achterste-kruisband-pcl-blessures-g...
De kruisband (PCL) en de voorste kruisband (VKB) zijn twee zware banden van ... (femur) en de grote bot van het onderbeen (tibia) en het kniegewricht sluiten. ... Een PCL blessure is een verstuiking (stretch of scheur van een ligament). ... Hij of zij zal willen weten of u een recente ernstige impact op de ...

The posterior cruciate ligament (PCL) and the anterior cruciate ligament (ACL) are two tough bands of

DT4 TLS
http://www.operationlca.com/dt4-tls-aao41.html
Alors que la méthode DIDT utilise deux tendons, les tendons du Droit Interne et du Demi Tendineux (donc DIDT), la méthode DT4 TLS utilise un seul tendon ischio-jambier en greffe courte.
La méthode DT4 TLS utilise donc le tendon Demi Tendineux, qui est l’un des deux tendons ischio-jambiers (DIDT).
Ce tendon, fin (3 à 4 mm de diamètre) et long (environ 25 cm) sera plié en quatre (DT4 TLS) pour obtenir une greffe de LCA de 4 faisceaux ou 4 brins dont le diamètre en moyenne est de 7 à 9 mm.

DIDT : deux tendons
DT4 TLS : un tendon

Popular Videos - Anterior cruciate ligament & Health Care - YouTube
https://www.youtube.com/playlist?list...
Reconstruction du ligament croisé antérieur technique DT4 greffe courte monofaisceau TLS°. by lecospfr. 9:59. Play next ... Herstel voorste kruisband. by N. 8:12.

technique DT4 - Docvadis
https://www.docvadis.fr/...dt4/.../technique DT4.pdf
tendon rotulien (Kenneth Jones) et celle au demi-tendineux (DT4). La technique DT4. Cette technique consiste à prélever un seul tendon ischio-jambier pour ...

Detailed explanation here but very graphic!

DIDT TLS : Chirurgie Du Ligament Croisé Antérieur (LCA) Au Didt Système TLS Ou DT4-TLS
http://ypay.pk/videos.php?id=g9i2xG1RAew&name=DIDT TLS : chi...

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2016-11-19 23:13:51 GMT)
--------------------------------------------------

Anterior ligament videos:

Operatie voorste kruisband reconstructie met hamstring pees - YouTube
Video: DT4 TLS kruisband hamstring▶ 13:59
https://www.youtube.com/watch?v=BMyvbJr7NXE
Voorste kruisband reconstructie van de linker knie. Geopereerd bij Medinova door Dr. van Dijck.

voorste kruisband reconstructie met hamstrings - YouTube
Videotalálatok erre: DT4 TLS kruisband hamstring▶ 5:07
https://www.youtube.com/watch?v=ueeAB7mUQRE
De technische details van een arthroscopische voorste kruisband

http://www.fckruisband.nl/voorste-kruisbandletsel/de-hamstri...

(The DT4 TLS method uses a single short hamstring tendon)

Hamstring techniek
De hamstrings die voor de hersteloperatie van een gescheurde voorste kruisband worden gebruikt bevinden zich aan de binnenzijde van de knie. De huidsnede voor het verkrijgen van de hamstrings is kleiner dan bij de kniepees techniek. Nadat de twee pezen zijn vrij geprepareerd en uit het lichaam zijn verwijderd, worden zij dubbel gevouwen en vormen zo een vierbundel transplantaat dat een diameter heeft van 8 tot 10 mm.

De voordelen van de hmstringtechniek zijn: minder “donorsite” morbiditeit, minder pijn in het gewricht tussen knieschijf en bovenbeen omdat het strekapparaat ongemoeid wordt gelaten, minder postoperatieve stijfheid en een zeer sterke reconstructie (2.5 x de sterkte van de oorspronkelijke kruisband). Een ander relatief voordeel is de kleinere tunneldiameter bij hamstrings omdat die 8 tot 9 mm bedraagt en door de diameter van de 4 pezen wordt bepaald en niet door de diameter van de botblokjes grenzend aan de kniepees (10 en 11 mm).





--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2016-11-19 23:17:39 GMT)
--------------------------------------------------

Bandletsels van de knie - Indicaties voor operatie en operatietechniek ...
www.bauerfeind.nl/nl/file/index/download/file.../3032
De reconstructie van de banden (ligamenten) rond het kniegewricht en in het ... De achterste kruisband (ligamentum cruciatum posterius): deze band loopt van .... hamstring reconstructie met semitendinosis/gracilispees (ST/G) (afbeelding 8, ...
Midden in de knie liggen de voorste en de achterste kruisband.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2016-11-19 23:22:30 GMT)
--------------------------------------------------

Finally! It took almost an hour...

Een goed alternatief is de hamstring reconstructie met semitendinosis/gracilispees (ST/G) (afbeelding 8, afbeelding 9). Het implantaat (afbeelding 12, afbeelding 13) dat geen botblokfixatie heeft, kan tegenwoordig op vrijwel identieke wijze als bij de BPTB met bioresorbeerbare schroeven worden gefixeerd. In de literatuur zijn de resultaten van de reconstructie met BPTB ongeveer gelijk aan die van de hamstringreconstructies (6, 7). De tendens neigt op dit moment naar semitendinosis/gracilis reconstructie.

Hamstring implantaat (semitendinosis gracilis)

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2016-11-19 23:24:26 GMT)
--------------------------------------------------

Je suis désolé, mon français n'est pas très bon :)

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2016-11-19 23:31:25 GMT)
--------------------------------------------------

http://kastelyparkklinika.hu/tevekenysegeink/muteti-beavatko...
I found a reference of a private clinic in Hungarian. My answer is ok but the Harmstring implant is for ACL (Anterior cruciate ligament).
This posterior technique in your question is one of the newest techniques.


--------------------------------------------------
Note added at 1 day18 hrs (2016-11-21 15:18:43 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Heel hartelijk bedankt, Odile!

Erzsébet Czopyk
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. De afkortingen had ik gevonden, maar geen goede vertaling. Het is nu helemaal duidelijk,.
Odile




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search