va-et-vient chariot GV

Dutch translation: (rail voor) grootzeil traveller - verplaatsing van de traveller van het grootzeil

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:(va-et-vient) chariot GV
Dutch translation:(rail voor) grootzeil traveller - verplaatsing van de traveller van het grootzeil
Entered by: Bart B. Van Bockstaele

11:11 Jun 15, 2002
French to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Ships, Sailing, Maritime / Sailing
French term or phrase: va-et-vient chariot GV
identificatiefiche van een zeilschip. Bij de informatie over het touwwerk van de zeilen is dit eht eerste element:

-va-et-vient chariot GV (waarbij GV volgens mij voor Grand Voile moet staan).

Meer context heb ik jammer genoeg niet.

Zijn er fervente zeilers onder jullie die me hier misschien kunnen helpen?
GertV
Belgium
rail voor grootzeil traveller - verplaatsing van de traveller van het grootzeil
Explanation:
Jammer dat je niet meer context hebt. Als je de koppeling hieronder bekijkt, dan kun je een tekening zien van de traveller (overloop in het Nederlands).

Soms gaat het hier gewoon over een koord dat heen en weer beweegt, soms is er een rail met soort wagentje (le chariot, of de traveller) waar het koord is aan bevestigd.

Volgens mij slaat va-et-vient (heen-en-weer) in deze context op de fysieke verplaatsing, maar mogelijk slaat hij op de rail waarop de traveller zich verplaatst.

http://www.authenticmodels.com/instructions/asa055dutch.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-20 15:07:40 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Bedankt Gert!
Selected response from:

Bart B. Van Bockstaele
Canada
Grading comment
Bedankt Bart!

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4slede van het Grootzeil
AAAmedical
4rail voor grootzeil traveller - verplaatsing van de traveller van het grootzeil
Bart B. Van Bockstaele
4>>
xuomil


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
>>


Explanation:
Ik heb geen tijd om het na te kijken, maar een dergelijke vraag is gesteld rond 21 april, zie het antwoord in de glossaires, succes, hierbij wat ik heb over verwante termen.



http://members.lycos.nl/lexicon_water/lexo.html

Overloop. Stang, buis of rail waarlangs het onderste » blok van de » grootschoot van het ene boord naar het andere kan glijden.

www.knwv.nl/Download/word_documents/16M.KV-2000 internet.do...
De grootschoot gevoerd moet worden van de achterkant van de giek over een overloop of rail op het achterdek achter de roerkoning en vandaar verder zoals de tekening aangeeft; of gevoerd moet worden van een punt op deze overloop of rail via het achterste aangrijpingspunt op de giek, terug naar het punt op de overloop of rail en vandaar verder zoals de tekening aangeeft. Tussen de giek en de kuipvloer moet de grootschoot enkel geschoren zijn. Het bevestigingspunt van het grondblok en het aangrijpingspunt van de schoot in de kuip moet zich bevinden t.p.v. spant 3.

http://www.saffierjachten.nl/opties.htm
overloop voor grootschoot

http://www.tursiops-caraibes.com/quovadis/#pont
Sur le pont:
• Entrée d'eau tribord et entrée de Gaz oil bâbord en inox avec double sécurité.
• 2 Rails d'écoute de 40 Goïot en forme, vissés sur platines inox soudées. Pour chaque rail: 1 chariot avale tout, 2 chariots à œil, une poulie ouvrante.
• 2 Panneaux Goïot 32x44 pour cabine bâbord, coursive et couchettes tribord.
• 2 Aérateurs Vétus avec manche à air pour cabine bâbord, coursive et couchettes tribord.
• Aérateur Goïot à tribord pour toilette.
http://www.frieslandwatersport.nl/laser/index-laser.html?tar...
Liste des produits
rail et barre d'écoute
avale tout
barre d'écoute
butée de barre d'écoute
butée de rail
chariot à billes
chariot de barre d'écoute
embout de rail
rail de barre d'écoute
rail de génois


xuomil
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rail voor grootzeil traveller - verplaatsing van de traveller van het grootzeil


Explanation:
Jammer dat je niet meer context hebt. Als je de koppeling hieronder bekijkt, dan kun je een tekening zien van de traveller (overloop in het Nederlands).

Soms gaat het hier gewoon over een koord dat heen en weer beweegt, soms is er een rail met soort wagentje (le chariot, of de traveller) waar het koord is aan bevestigd.

Volgens mij slaat va-et-vient (heen-en-weer) in deze context op de fysieke verplaatsing, maar mogelijk slaat hij op de rail waarop de traveller zich verplaatst.

http://www.authenticmodels.com/instructions/asa055dutch.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-20 15:07:40 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Bedankt Gert!



    Reference: http://www.duvoisinnautique.ch/Hobie_Cat/MANUELS/MAN_HC15.PD...
    Reference: http://www.waarschip.de/Ned/wdaysailer_specificatie.htm
Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt Bart!

17 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
slede van het Grootzeil


Explanation:
Ik heb enkele maanden geleden ook een technisch maritiem document moeten vertalen.

Hier enkele goed ref.

http://membres.lycos.fr/flomat/lexique/lexiqueb.htm

http://classes.belem44.free.fr/pornic2/lexique.htm

De beste link is wel 'DE TAAL VAN HET WATER' maar ik krijg voorlopig geen toegang tot de site????


    Reference: http://perso.club-internet.fr/west/Barbenoire/p_glossa.html
    Reference: http://ourworld.compuserve.com/homepages/SD_MARINE/glossaire...
AAAmedical
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search