CMR, T1 ou Carnet TIR

Dutch translation: CMR, T1, Carnet-TIR

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:CMR, T1 ou Carnet TIR
Dutch translation:CMR, T1, Carnet-TIR
Entered by: Ellen-Marian Panissières

07:36 Mar 31, 2006
French to Dutch translations [PRO]
Transport / Transportation / Shipping / Transportdocumenten
French term or phrase: CMR, T1 ou Carnet TIR
CMR, T1 ou Carnet TIR.
Certificat de lavage ou de dernier produit transporté.

Ik heb verder geen context. Weet iemand meer?
Ellen-Marian Panissières
France
CMR, T1, Carnet-TIR
Explanation:
dit zijn allemaal douane (vervoersdocumenten) en blijven in het Nederlands ook zo daar deze benamingen voorkomen op het doument
T1 = Er is sprake van een T1 document wanneer goederen worden vervoerd binnen de EU die zich nog niet in het vrije verkeer bevinden (i.e. extern communautair douanevervoer). De douanerechten bij het binnenkomen in de EU werden nog niet voldaan
CMR =Wegtransport: het CMR-document
Wanneer u goederen over de weg wilt vervoeren, is het CMR-document het meest gebruikte document. CMR staat voor 'Convention Relative au Contrat de Transport International de Marchandises par la Route'. Met andere woorden: een internationale overeenkomst waarin rechten en plichten zijn opgenomen van de bij het wegvervoer betrokken partijen: afzender, vervoerder en geadresseerde. Een CMR is niet verhandelbaar.
Carnet-TIR =Het carnet TIR is een document dat (mits naleving van de internationale overeenkomst inzake het internationaal
wegvervoer) het mogelijk maakt goederen, zonder overlading en mits douaneverzegeling, rechtstreeks te
verzenden van het douanekantoor van vertrek naar het douanekantoor van bestemming waarbij aan de
verschillende grensovergangen enkel wordt overgegaan tot controle van de douaneverzegeling
Selected response from:

rodi
Belgium
Grading comment
Dank je wel!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1CMR, T1, Carnet-TIR
rodi
4 +1CMR, T1-document, TIR-carnet
Petra Van Caneghem


  

Answers


40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
CMR, T1-document, TIR-carnet


Explanation:
www.mobilit.fgov.be/nl/weg/trans/cmrn.htm
Wanneer u goederen over de weg wilt vervoeren, is het CMR-document het meest gebruikte document. CMR staat voor 'Convention Relative au Contrat de Transport

verschillende links op google voor T1-document

TIR is een afkorting van: Transport International de Marchandises par la Route
www.belgium.be/eportal/ application?languageParameter=nl&pageid=contentPage&docId=7348 - 48k -


Petra Van Caneghem
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: CMR kan van alles zijn, maar nauwelijks wat jij er achter zet... :-)
8 hrs

45 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
CMR, T1, Carnet-TIR


Explanation:
dit zijn allemaal douane (vervoersdocumenten) en blijven in het Nederlands ook zo daar deze benamingen voorkomen op het doument
T1 = Er is sprake van een T1 document wanneer goederen worden vervoerd binnen de EU die zich nog niet in het vrije verkeer bevinden (i.e. extern communautair douanevervoer). De douanerechten bij het binnenkomen in de EU werden nog niet voldaan
CMR =Wegtransport: het CMR-document
Wanneer u goederen over de weg wilt vervoeren, is het CMR-document het meest gebruikte document. CMR staat voor 'Convention Relative au Contrat de Transport International de Marchandises par la Route'. Met andere woorden: een internationale overeenkomst waarin rechten en plichten zijn opgenomen van de bij het wegvervoer betrokken partijen: afzender, vervoerder en geadresseerde. Een CMR is niet verhandelbaar.
Carnet-TIR =Het carnet TIR is een document dat (mits naleving van de internationale overeenkomst inzake het internationaal
wegvervoer) het mogelijk maakt goederen, zonder overlading en mits douaneverzegeling, rechtstreeks te
verzenden van het douanekantoor van vertrek naar het douanekantoor van bestemming waarbij aan de
verschillende grensovergangen enkel wordt overgegaan tot controle van de douaneverzegeling


rodi
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 11
Grading comment
Dank je wel!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tea Fledderus
3 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search