Automotrice

Dutch translation: treinstel; motorstel

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:Automotrice
Dutch translation:treinstel; motorstel
Entered by: Marcel F

18:16 Jun 12, 2008
French to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Transport / Transportation / Shipping / LOCOMOTIVES
French term or phrase: Automotrice
Voor "automotrice" (zelfstandig naamwoord) geeft van Dale "locomotor"
Weet iemand of dit woord deel uitmaakt van het NMBS jargon ?
Marcel F
treinstel
Explanation:
Kan zowel elektrisch als diesel zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinstel

--------------------------------------------------
Note added at 13 heures (2008-06-13 08:08:08 GMT)
--------------------------------------------------

het kenmerk van een automotrice is dat er geen locomotief is (auto...) en dat hij voor- en achteruit kan rijden.
Selected response from:

NMR (X)
France
Grading comment
Hartelijk dank
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1dieseltrein
Christoph Verplancke
4 +1treinstel
NMR (X)
3Sprinter (trein)
Tea Fledderus


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Sprinter (trein)


Explanation:
of elektrisch treinstel.

Dit zegt mijn elektronische van Dale

Tea Fledderus
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 7

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
treinstel


Explanation:
Kan zowel elektrisch als diesel zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinstel

--------------------------------------------------
Note added at 13 heures (2008-06-13 08:08:08 GMT)
--------------------------------------------------

het kenmerk van een automotrice is dat er geen locomotief is (auto...) en dat hij voor- en achteruit kan rijden.

NMR (X)
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Grading comment
Hartelijk dank

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Boers: Of motorstel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Klassiek_motorstel. In sommige contexten ook motorwagen.
9 hrs

4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
dieseltrein


Explanation:
Dat is toch wat *mijn* Van Dale zegt..
(Van Dale Handwoordenboek Frans-Nederlands)

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2008-06-13 09:34:18 GMT)
--------------------------------------------------

Aan de verscheidenheid van antwoorden te zien weet Van Dale het ook niet erg goed. Het voorstel van NMR komt goed overeen met wat te zien is op http://www.belrail.be/F/fiches/emu/index.php; helaas is daar geen Nederlandstalige versie te vinden.

Gezien de definitie van Van Dale (...) voor treinstel lijkt mij de term "motorstel" nog de meest correcte. Maar of dat jargon is..?

Christoph Verplancke
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jessica Mulder: De mijne ook ;)
56 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search