homo/hétérofermentants

Swedish translation: homo-/heterofermenterande; homo-/heterofermenterare

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:homo/hétérofermentants
Swedish translation:homo-/heterofermenterande; homo-/heterofermenterare
Entered by: Folke Nettelblad

07:03 Jun 24, 2010
French to Swedish translations [PRO]
Science - Food & Drink / cheese production
French term or phrase: homo/hétérofermentants
Förekommer i EU-text med specifikationer för en italiensk ost. De mikrobiologiska egenskaperna beskrivs:

"Présence importante d’une microflore lactique mixte (coques, bâtonnets, homo/hétérofermentants), provenant du lait, de l’environnement et des ensemencements."
Marja Netzell
homo/heterofermenterande
Explanation:
Det har att göra med vilka sockerarter de kan utnyttja och vad produkterna blir.

Homofermenterande utnyttjar bara hexoser och ger bara upphov till mjölksyra. Heterofermenterande kan ibland utnyttja pentoser men ger framför allt upphov även till andra fermenteringsprodukter, t.ex. ättiksyra eller etanol.

--------------------------------------------------
Note added at 26 mins (2010-06-24 07:29:17 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.ensilagenytt.se/mjolksyrabakterier.htm
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4homo/heterofermenterande
Folke Nettelblad
3homo-/heterofermenterare
Anna Hellgren Farren


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
homo/heterofermenterande


Explanation:
Det har att göra med vilka sockerarter de kan utnyttja och vad produkterna blir.

Homofermenterande utnyttjar bara hexoser och ger bara upphov till mjölksyra. Heterofermenterande kan ibland utnyttja pentoser men ger framför allt upphov även till andra fermenteringsprodukter, t.ex. ättiksyra eller etanol.

--------------------------------------------------
Note added at 26 mins (2010-06-24 07:29:17 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.ensilagenytt.se/mjolksyrabakterier.htm

Folke Nettelblad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack!

33 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
homo-/heterofermenterare


Explanation:
...om du är ute efter ett substantiv. :-)


    Reference: http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000659/01/Examensarb...
Anna Hellgren Farren
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search