langue d'accueil

Swedish translation: öppningsspråk

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:langue d'accueil
Swedish translation:öppningsspråk
Entered by: Thomas Johansson

15:00 Sep 28, 2004
French to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology) / telekonferens
French term or phrase: langue d'accueil
Det handlar om en webbplats med portal för bokning och arrangemang av telekonferenser. Arrangören kan vid bokningen specificera "langue d'accueil" för konferensen. Vad handlar det om? "Mottagningsspråk" och "välkomstspråk" låter lite konstigt, tycker jag.
Thomas Johansson
Peru
öppningsspråk, samtalsspråk
Explanation:
Några alternativ men "språkalternativ" kanske är det bästa.
Öppningsspråk låter mera som det språk som automatiskt möter en när man går in på webbplatsen.
Selected response from:

Staffan Wiman
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4det språk de vill bli bemötta med/språkalternativ
Kristina Thorne
4språk(inställning), språkval
Mario Marcolin
3öppningsspråk, samtalsspråk
Staffan Wiman


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
det språk de vill bli bemötta med/språkalternativ


Explanation:
Kan du skriva ut det? Det är ju fråga om det språk man vill bli bemött med när man anländer. Håller med om att välkomstspråk är konstigt - mottagningsspråk än värre. Om du inte kan skriva ut det kanske du kan skriva språkalternativ och förklara senare vad det är fråga om? Lycka till!

Kristina Thorne
France
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish

15 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
öppningsspråk, samtalsspråk


Explanation:
Några alternativ men "språkalternativ" kanske är det bästa.
Öppningsspråk låter mera som det språk som automatiskt möter en när man går in på webbplatsen.

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack!

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
språk(inställning), språkval


Explanation:
räcker ofta

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs 10 mins (2004-09-29 10:11:01 GMT)
--------------------------------------------------

alltså det språk som du använder/möts av..

Mario Marcolin
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search