Gestion de mots de passe

Swedish translation: lösenordsförvaltning

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:Gestion de mots de passe
Swedish translation:lösenordsförvaltning
Entered by: Staffan Wiman

12:07 Feb 14, 2005
French to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
French term or phrase: Gestion de mots de passe
Lösenord men vad är gestion här?
Staffan Wiman
Sweden
lösenordsförvaltning
Explanation:
Norstedts stora fransk-svenska ordbok
gestion [ʒɛstj] f
1 förvaltning, administration; [företags]ledning; skötsel; ~ autonome självstyre; ~ communale kommunalförvaltning; ~ de fichiers data. filhantering; ~ du personnel personaladministration; ~ des stocks lagerhållning, [företags]ledning

filer hanterar man, lösenord förvaltar man
För valtning innebär strukturerad lagring och tillhandahållande av det som förvaltas.
Hantering är mycket vidare, dvs förvalstning, sätt att stänga, öppna, döpa, kopiera, sammanföra o.s.v.

Lösenord förvaltar man
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen och utredningen av begreppen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1lösenordsförvaltning
Mats Wiman
4 +1Hantera/Hantering
Hans Karlson (X)


  

Answers


43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Hantera/Hantering


Explanation:
Hantera/Hantering av lösenord. Låter väl rimligt?

Hans Karlson (X)
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  asptech: "förvaltning" ser man också ofta
10 mins

agree  Inger Brandt
19 mins

disagree  Mats Wiman: Se nedan.
20 hrs

21 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
lösenordsförvaltning


Explanation:
Norstedts stora fransk-svenska ordbok
gestion [ʒɛstj] f
1 förvaltning, administration; [företags]ledning; skötsel; ~ autonome självstyre; ~ communale kommunalförvaltning; ~ de fichiers data. filhantering; ~ du personnel personaladministration; ~ des stocks lagerhållning, [företags]ledning

filer hanterar man, lösenord förvaltar man
För valtning innebär strukturerad lagring och tillhandahållande av det som förvaltas.
Hantering är mycket vidare, dvs förvalstning, sätt att stänga, öppna, döpa, kopiera, sammanföra o.s.v.

Lösenord förvaltar man


Mats Wiman
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 32
Grading comment
Tack för hjälpen och utredningen av begreppen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  asptech: Problemet är som alltid att "gestion" kan betyda i stort sett vad som helst.
25 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search