agents alkylants

Swedish translation: alkylerande medel/ämnen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:agents alkylants
Swedish translation:alkylerande medel/ämnen
Entered by: Folke Nettelblad

12:36 Sep 9, 2006
French to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
French term or phrase: agents alkylants
Les agents chimiques réagissent avec différents groupements fonctionnels des bases de l'ADN et par exemple les agents alkylants.......

Sedan kommer också les agents bialkylants och les agents intercalants......
Inger Brandt
alkylerande medel/ämne
Explanation:
Det var ju flera termer, som kanske borde fått egna frågor.

De övriga heter bisalkylerande respektive interkalerande medel/ämne.

Allesammans är substanser som framkallar mutationer, de första genom att koppla på alkylgrupper på baserna i DNA, den sista genom att "kila in sig" mellan varven i DNA-spiralen och på sås ätt störa kopieringen.
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
Tack för utförligt svar trots att det var litet för mycket i frågan!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4alkylerande medel/ämne
Folke Nettelblad
4alkylerande medel
Monika Lebenbaum (X)


  

Answers


43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
alkylerande medel


Explanation:
Enligt Eurodicatom.

Monika Lebenbaum (X)
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
alkylerande medel/ämne


Explanation:
Det var ju flera termer, som kanske borde fått egna frågor.

De övriga heter bisalkylerande respektive interkalerande medel/ämne.

Allesammans är substanser som framkallar mutationer, de första genom att koppla på alkylgrupper på baserna i DNA, den sista genom att "kila in sig" mellan varven i DNA-spiralen och på sås ätt störa kopieringen.

Folke Nettelblad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 108
1 corroborated select project
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?
Grading comment
Tack för utförligt svar trots att det var litet för mycket i frågan!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search