PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

site

Swedish translation: position

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:site
Swedish translation:position
Entered by: Folke Nettelblad

14:54 Sep 14, 2006
French to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
French term or phrase: site
Le fragment a d'abord été cloné entre les sites EcoRI et Xbal du vecteur.
Inger Brandt
position
Explanation:
"mellan EcoRI- och Xbal-positionerna i vektorn".

EcoRI och Xbal är restriktionsenzymer och på två positioner i vektorn finns de specifika nukleotidsekvenser där just dessa enzymer klyver DNA.



--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-09-14 16:31:48 GMT)
--------------------------------------------------

http://72.14.221.104/search?q=cache:MryMLMlK7BkJ:www.teknisk... (fråga 11 b)

http://72.14.221.104/search?q=cache:PLJ4FTDOu0AJ:www.miun.se...
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
Tack, det får bli position.

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4position
Folke Nettelblad
4länksekvens/länk/linker
Monika Lebenbaum (X)


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
länksekvens/länk/linker


Explanation:
En linker är en nukleotidsekvens som man ligerar på sitt PCR-fragment för att sedan kunna klyva det med ett bestämt restriktionsenzym. Vad kan man kalla en linker på svenska? Och vad bör man kalla en polylinker, dvs. en linker med många klyvningsställen?
Svar: Vi föreslår länksekvens eller bara länk. http://bsab.cnet.se/vnapps/bioterm/fragasvar_english.vns?fra...


Monika Lebenbaum (X)
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
position


Explanation:
"mellan EcoRI- och Xbal-positionerna i vektorn".

EcoRI och Xbal är restriktionsenzymer och på två positioner i vektorn finns de specifika nukleotidsekvenser där just dessa enzymer klyver DNA.



--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-09-14 16:31:48 GMT)
--------------------------------------------------

http://72.14.221.104/search?q=cache:MryMLMlK7BkJ:www.teknisk... (fråga 11 b)

http://72.14.221.104/search?q=cache:PLJ4FTDOu0AJ:www.miun.se...

Folke Nettelblad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 108
1 corroborated select project
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?
Grading comment
Tack, det får bli position.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search