enquête fermé

Swedish translation: intervju med slutna frågor, sluten enkät

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:enquête fermé
Swedish translation:intervju med slutna frågor, sluten enkät
Entered by: Staffan Wiman

19:23 Apr 24, 2005
French to Swedish translations [PRO]
Social Sciences - Social Science, Sociology, Ethics, etc.
French term or phrase: enquête fermé
Det är frågan om en undersökning som är uppdelad i ett samtal som styrs av en "grille d'entretien ouvert" som jag kallar "frågeformulär för öppet samtal" och en "enquête fermé", en enkät med svarsalternativ. Vad heter den på svenska?
Staffan Wiman
Sweden
intervju med slutna frågor
Explanation:
Att en intervjuundersökning är sluten syftar på att urvalet av intervjupersoner har skett på ett visst sätt. I ditt fall är det istället fråga om slutna frågor, dvs. frågor med givna svarsalternativ (till skillnad från öppna frågor där intervjupersonen får svara förutsättningslöst). En enkät innebär för övrigt att svarspersonerna själva fyller i svaren på papper. Om svaren ges muntligen talar man om intervju eller surveyundersökning.
Selected response from:

Johanna Holmberg
Grading comment
Tack för klargörande svar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1intervju med slutna frågor
Johanna Holmberg
5sluten enkät
asptech


  

Answers


10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
sluten enkät


Explanation:
har jag sett användas


    Reference: http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/000630_texttalk/t...
asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
enquête fermé
intervju med slutna frågor


Explanation:
Att en intervjuundersökning är sluten syftar på att urvalet av intervjupersoner har skett på ett visst sätt. I ditt fall är det istället fråga om slutna frågor, dvs. frågor med givna svarsalternativ (till skillnad från öppna frågor där intervjupersonen får svara förutsättningslöst). En enkät innebär för övrigt att svarspersonerna själva fyller i svaren på papper. Om svaren ges muntligen talar man om intervju eller surveyundersökning.

Johanna Holmberg
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Tack för klargörande svar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
4 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search