KudoZ home » French to Dutch » Architecture

couture urbaine

Dutch translation: stedelijk maatwerk


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:couture urbaine
Dutch translation:stedelijk maatwerk
Entered by: kalkje

08:24 Nov 21, 2013
French to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Architecture / stedenbouw
French term or phrase: couture urbaine
In een ambtelijke nota wordt gesproken over 'couture urbaine':
Les références présentées mettent en évidence la capacité du candidat à appréhender une grande diversité de contextes urbanistiques, allant de la stratégie urbaine à grande échelle à des travaux de couture urbaine.

Ik vond hierover o.a. deze uitleg:
http://books.google.nl/books?id=ltr5vmN_kQ8C&pg=PA136&lpg=PA...

Daar helpt mij nog niet om een vertaling te vinden. Iemand een idee?
kalkje
stedelijk maatwerk
Explanation:
Een idee.

--------------------------------------------------
Note added at 7 uren (2013-11-21 16:17:19 GMT)
--------------------------------------------------

Voorbeeldzin:

“De grote verschillen tussen de Gelderse steden en hun ommeland zorgen ervoor dat stedelijk ‘maatwerk’ gewenst is als het gaat om de woning- en arbeidsmarkt en (stedelijke) voorzieningen.”
(http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:tPbXFy1...


--------------------------------------------------
Note added at 11 uren (2013-11-21 19:43:19 GMT)
--------------------------------------------------

Bij nader inzien kunnen de 'travaux de couture urbaine' wellicht begrepen worden als een bijzondere vorm van maatwerk, namelijk zogenaamde 'inpassingen in het stedelijk weefsel'.

--------------------------------------------------
Note added at 11 uren (2013-11-21 19:49:38 GMT)
--------------------------------------------------

Misschien beter nog: 'integratie in het stedelijk weefsel'

Cf.:

« [...] la métaphore du tissu est opératoire, [...], l’auteur se propose de développer quelques idées permettant de progresser vers une solution globale du problème de la ville et plus particulièrement de la banlieue. [...] Il explore les possibilités d’évolution des trames urbaines (tissage urbain, couture urbaine). »
(http://urbamet.documentation.equipement.gouv.fr/document.xsp...

« Couture urbaine
Le parc d’activités fait dorénavant partie du tissu urbain. Selon le contexte, il peut jouxter la « ville » (mélange d’habitats, d’activité, de commerces et de services) et en faire partie. On parle alors de couture urbaine, en donnant du sens au rapport entre la ville et le parc d’activités. »
(http://www.lyon.archi.fr/sitehqe/site_carnetdevoyage_2004/ca...


--------------------------------------------------
Note added at 11 uren (2013-11-21 20:06:35 GMT)
--------------------------------------------------

Notion de la couture urbaine :

« L’idée de l’aménagement résidentiel est de donner à terme un ordonnancement s’intégrant avec les préexistences construites et paysagères caractéristiques du lieu (notion de couture urbaine). »
(http://www.francoisleroux.fr/detailsprojets.php?lg=fr&projet...

--------------------------------------------------
Note added at 20 uren (2013-11-22 05:18:51 GMT)
--------------------------------------------------

Alternatief voor integratie: hechting

--------------------------------------------------
Note added at 1 dag12 uren (2013-11-22 21:15:46 GMT)
--------------------------------------------------

De begrippen 'stratégie urbaine à grande échelle' en "travaux de couture urbaine" worden in de gegeven context als twee schaaluitersten voorgesteld. Zouden tegenover een grootschalige stedelijke ontwikkelingsstrategie geen 'fijne hechtingen van/in het stedelijk weefsel' kunnen staan?

Vgl.:

« La couture urbaine
Le terme de couture, nous l’avons signalé, est fréquemment utilisé par les urbanistes chargés de recomposer des quartiers de banlieue, de type grand ensemble. Il s’agit en l’occurrence de créer de nouvelles voies raccordées sur les voies existantes qui aboutissent à la périphérie du quartier, mais ne le traversent pas. Le pragmatisme qui prévaut dans ces opérations interdit généralement la substitution d’une trame urbaine radicalement différente, fortement réticulée, au réseau existant, invariablement pauvre. Il y a donc un enrichissement plutôt limité de la trame. »
(http://librairie.immateriel.fr/fr/read_book/9782748346084/fi...

“[...] in de Noordrand is veel ruimte beschikbaar voor bijzondere werk-, woon- en recreatiemilieus in de nabijheid van Rotterdam Airport. Deze milieus kunnen ook voor de Zuidvleugel als geheel van betekenis zijn. Met de Noordrand kan Rotterdam zich profileren in het netwerk van Europese steden. Ook kan het gebied bestaande stadswijken als Schiebroek West en Overschie beter hechten in het stedelijk weefsel.”
(http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:JhAcSFH...

“Behalve de aansluiting op de ruimtelijke hoofdstructuur van Maastricht biedt de ondertunneling de kans om los van het verleden een nieuwe centrale ruimte in de stad te introduceren, die de wijken ten oosten en ten westen hiervan met elkaar verbindt in plaats van elkaar scheidt. De vastgoedontwikkeling aan deze ruimte wordt gebruikt om het stedelijk weefsel van Maastricht Oost weer aaneen te hechten.”
(http://www.a2maastricht.nl/data/files/alg/id300/Bijlage G bi...

“Er staan nu een aantal zeer belangrijke projecten op stapel die de losse eilandjes in de stad meer met elkaar moeten gaan verweven: nieuw stationsgebied (link tussen entree van de stad en winkelgebied/uitgaansgebied/kantorengebied), plintontwikkelingen in CS-kwartier, Calypso (looproute Kruisplein/Mauritsweg en verderop museumpark), Linea Nova (nieuw leven Binnenwegplein), Postkantoor Coolsingel en Stadskantoor (aansluiting Meent met het winkelgebied) en de Coolsingeltorens (nieuw leven Kruiskade). Ik wacht met spanning af hoe als dit alles afgerond is het stedelijk weefsel gaat 'hechten'.”
(http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=494224&page=2...


Waar als het ware chirurgisch in het stedelijk weefsel wordt ingegrepen, is de term 'archipunctuur' niet ver verwijderd:

“De oude textielstad Tilburg heeft het imago van een armlastige, weinig creatieve gemeente. Enkele jaren geleden is de gemeente begonnen dit beeld van zich af te schudden met een paar baanbrekende vernieuwingen. Dat gebeurt met kwaliteitsinjecties in het stedelijk weefsel, ter plaatse archipunctuur genoemd.”
(http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/...

“In de ‘Visie versterking Kernwinkelgebied Centrum Tilburg’ is geformuleerd hoe de binnenstad kan transformeren naar een levendige centrum met een samenhangende ruimtelijke structuur en mooie openbare ruimtes. Met 'archipunctuur’ als strategie wordt het geheugen van de stad beschermd; bovendien zijn er in het verleden al genoeg grote ingrepen in de binnenstad gemaakt. De opgave is nu vooral de verschillende onderdelen aan elkaar koppelen en een continu stedelijk weefsel mogelijk maken.”
(http://rijnboutt.nl/articles/707)

“De ‘eilandjesstructuur’ in het stedelijk weefsel maakt dat er ruimte is voor een ontwikkelingsstrategie waarin de stad hoogwaardige architectuurinjecties toegediend kan krijgen. Het postmoderne architectuurkritische begrip ‘archipunctuur’ is volgens de toenmalige coördinator van het Tilburgse architectuurcentrum Gabriël Verheggen zeker van toepassing op Tilburg.”
(http://igitur-archive.library.uu.nl/student-theses/2010-0803...
Selected response from:

Roy vd Heijden
Belgium
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3stedelijk maatwerkRoy vd Heijden
3inbreiden (inbreiding)
Odette Jonkers
3pas- en meetwerkxxxnrichy


  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pas- en meetwerk


Explanation:
aan de situatie aangepaste projecten

xxxnrichy
France
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Roy vd Heijden: Het gaat maar net?
1 hr

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
inbreiden (inbreiding)


Explanation:
peut-être une idée? voir explication sur site

--------------------------------------------------
Note added at 7 uren (2013-11-21 15:35:04 GMT)
--------------------------------------------------

on parle souvent de "inbrei-locaties" (herontwikkeling op inbrei-locaties): http://www.kampbouwbedrijf.nl/bedrijfsprofiel-2/


    Reference: http://www.joostdevree.nl/shtmls/inbreiden.shtml
Odette Jonkers
Netherlands
Native speaker of: Dutch

15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
stedelijk maatwerk


Explanation:
Een idee.

--------------------------------------------------
Note added at 7 uren (2013-11-21 16:17:19 GMT)
--------------------------------------------------

Voorbeeldzin:

“De grote verschillen tussen de Gelderse steden en hun ommeland zorgen ervoor dat stedelijk ‘maatwerk’ gewenst is als het gaat om de woning- en arbeidsmarkt en (stedelijke) voorzieningen.”
(http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:tPbXFy1...


--------------------------------------------------
Note added at 11 uren (2013-11-21 19:43:19 GMT)
--------------------------------------------------

Bij nader inzien kunnen de 'travaux de couture urbaine' wellicht begrepen worden als een bijzondere vorm van maatwerk, namelijk zogenaamde 'inpassingen in het stedelijk weefsel'.

--------------------------------------------------
Note added at 11 uren (2013-11-21 19:49:38 GMT)
--------------------------------------------------

Misschien beter nog: 'integratie in het stedelijk weefsel'

Cf.:

« [...] la métaphore du tissu est opératoire, [...], l’auteur se propose de développer quelques idées permettant de progresser vers une solution globale du problème de la ville et plus particulièrement de la banlieue. [...] Il explore les possibilités d’évolution des trames urbaines (tissage urbain, couture urbaine). »
(http://urbamet.documentation.equipement.gouv.fr/document.xsp...

« Couture urbaine
Le parc d’activités fait dorénavant partie du tissu urbain. Selon le contexte, il peut jouxter la « ville » (mélange d’habitats, d’activité, de commerces et de services) et en faire partie. On parle alors de couture urbaine, en donnant du sens au rapport entre la ville et le parc d’activités. »
(http://www.lyon.archi.fr/sitehqe/site_carnetdevoyage_2004/ca...


--------------------------------------------------
Note added at 11 uren (2013-11-21 20:06:35 GMT)
--------------------------------------------------

Notion de la couture urbaine :

« L’idée de l’aménagement résidentiel est de donner à terme un ordonnancement s’intégrant avec les préexistences construites et paysagères caractéristiques du lieu (notion de couture urbaine). »
(http://www.francoisleroux.fr/detailsprojets.php?lg=fr&projet...

--------------------------------------------------
Note added at 20 uren (2013-11-22 05:18:51 GMT)
--------------------------------------------------

Alternatief voor integratie: hechting

--------------------------------------------------
Note added at 1 dag12 uren (2013-11-22 21:15:46 GMT)
--------------------------------------------------

De begrippen 'stratégie urbaine à grande échelle' en "travaux de couture urbaine" worden in de gegeven context als twee schaaluitersten voorgesteld. Zouden tegenover een grootschalige stedelijke ontwikkelingsstrategie geen 'fijne hechtingen van/in het stedelijk weefsel' kunnen staan?

Vgl.:

« La couture urbaine
Le terme de couture, nous l’avons signalé, est fréquemment utilisé par les urbanistes chargés de recomposer des quartiers de banlieue, de type grand ensemble. Il s’agit en l’occurrence de créer de nouvelles voies raccordées sur les voies existantes qui aboutissent à la périphérie du quartier, mais ne le traversent pas. Le pragmatisme qui prévaut dans ces opérations interdit généralement la substitution d’une trame urbaine radicalement différente, fortement réticulée, au réseau existant, invariablement pauvre. Il y a donc un enrichissement plutôt limité de la trame. »
(http://librairie.immateriel.fr/fr/read_book/9782748346084/fi...

“[...] in de Noordrand is veel ruimte beschikbaar voor bijzondere werk-, woon- en recreatiemilieus in de nabijheid van Rotterdam Airport. Deze milieus kunnen ook voor de Zuidvleugel als geheel van betekenis zijn. Met de Noordrand kan Rotterdam zich profileren in het netwerk van Europese steden. Ook kan het gebied bestaande stadswijken als Schiebroek West en Overschie beter hechten in het stedelijk weefsel.”
(http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:JhAcSFH...

“Behalve de aansluiting op de ruimtelijke hoofdstructuur van Maastricht biedt de ondertunneling de kans om los van het verleden een nieuwe centrale ruimte in de stad te introduceren, die de wijken ten oosten en ten westen hiervan met elkaar verbindt in plaats van elkaar scheidt. De vastgoedontwikkeling aan deze ruimte wordt gebruikt om het stedelijk weefsel van Maastricht Oost weer aaneen te hechten.”
(http://www.a2maastricht.nl/data/files/alg/id300/Bijlage G bi...

“Er staan nu een aantal zeer belangrijke projecten op stapel die de losse eilandjes in de stad meer met elkaar moeten gaan verweven: nieuw stationsgebied (link tussen entree van de stad en winkelgebied/uitgaansgebied/kantorengebied), plintontwikkelingen in CS-kwartier, Calypso (looproute Kruisplein/Mauritsweg en verderop museumpark), Linea Nova (nieuw leven Binnenwegplein), Postkantoor Coolsingel en Stadskantoor (aansluiting Meent met het winkelgebied) en de Coolsingeltorens (nieuw leven Kruiskade). Ik wacht met spanning af hoe als dit alles afgerond is het stedelijk weefsel gaat 'hechten'.”
(http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=494224&page=2...


Waar als het ware chirurgisch in het stedelijk weefsel wordt ingegrepen, is de term 'archipunctuur' niet ver verwijderd:

“De oude textielstad Tilburg heeft het imago van een armlastige, weinig creatieve gemeente. Enkele jaren geleden is de gemeente begonnen dit beeld van zich af te schudden met een paar baanbrekende vernieuwingen. Dat gebeurt met kwaliteitsinjecties in het stedelijk weefsel, ter plaatse archipunctuur genoemd.”
(http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/...

“In de ‘Visie versterking Kernwinkelgebied Centrum Tilburg’ is geformuleerd hoe de binnenstad kan transformeren naar een levendige centrum met een samenhangende ruimtelijke structuur en mooie openbare ruimtes. Met 'archipunctuur’ als strategie wordt het geheugen van de stad beschermd; bovendien zijn er in het verleden al genoeg grote ingrepen in de binnenstad gemaakt. De opgave is nu vooral de verschillende onderdelen aan elkaar koppelen en een continu stedelijk weefsel mogelijk maken.”
(http://rijnboutt.nl/articles/707)

“De ‘eilandjesstructuur’ in het stedelijk weefsel maakt dat er ruimte is voor een ontwikkelingsstrategie waarin de stad hoogwaardige architectuurinjecties toegediend kan krijgen. Het postmoderne architectuurkritische begrip ‘archipunctuur’ is volgens de toenmalige coördinator van het Tilburgse architectuurcentrum Gabriël Verheggen zeker van toepassing op Tilburg.”
(http://igitur-archive.library.uu.nl/student-theses/2010-0803...


Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 46
Notes to answerer
Asker: Integratie/inpassing is hier geen handige term, mijn nota barst al van de integratie. Als ik het goed begrijp, gaat het om het opvullen van lege plekken tussen twee gebieden met uiteenlopende functies. Ik denk dat ik voorlopig maatwerk kies.