KudoZ home » French to Dutch » Art, Arts & Crafts, Painting

cordés

Dutch translation: met touwafdrukken / met touw/koord bedrukte motieven


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:cordés
Dutch translation:met touwafdrukken / met touw/koord bedrukte motieven
Entered by: Tineke Pockelé

11:08 Dec 7, 2010
French to Dutch translations [PRO]
Art/Literary - Art, Arts & Crafts, Painting / Aardewerk
French term or phrase: cordés
"... toute une série de récipients à motifs incisés, cordés ou peints. Les plus anciens se caractérisent par leur fond caréné et leur revêtement de couleur noire, orné de dessins géométriques imprimés à la corde."
Het gaat over de aardewerken potten van Ban Chiang (3000-200 v. Chr.) in Thailand. Bedoelen ze met die 'cordés' iets als 'koordmotieven' (zie de zwierige lijnen op de foto's) of gaat het om de techniek waarmee de versieringen zijn aangebracht (verderop gaat het over 'imprimé à la corde')? En kent iemand in dat geval de juiste benaming voor die techniek? Ik zoek me suf... Alvast dank!
Foto's vind je hier: http://www.rijksmuseum.nl/aria/aria_assets/AK-MAK-1237?id=AK...〈=nl&context_space=aria_encyclopedia&context_id=00063151
Tineke Pockelé
Belgium
met touwafdrukken
Explanation:
Wordt ook elders in Azië aangetroffen:

"Het Neolithicum begint in Japan ca. 7500 v.C. en wordt naar het type aardewerk, merendeels versierd door touwafdrukken in de klei, Jomon(= touwmotief)-periode genoemd."
(http://www.worldwidebase.com/science/japan_geschiedenis.shtm...

« La période Jōmon ou l'ère Jōmon (縄文時代, jōmon jidai) est l'une des quatorze subdivisions traditionnelles de l'histoire du Japon, elle couvre la période du Xe millénaire av. J.-C., fin de la période précéramique paléolithique, au IIIe siècle av. J.-C., où commence la période Yayoi. Le Japon est alors peuplé par des hommes arrivés vraisemblablement d'Asie du Nord-Est, l'archipel étant relié en plusieurs points au continent jusqu'entre le VIIIe millénaire av. J.-C. et le VIe millénaire av. J.-C.. Leur migration intervient à la fin de l'ère glaciaire (20 000 à 18 000 av. J.-C.), leur présence y est attestée bien avant le XIIe millénaire av. J.-C.. Leur civilisation est la première au monde à connaître et faire de la poterie, où sont formés des décors (文, mon) à marquages de cordes (縄, jō), d'où son nom : Jōmon (縄文).
[...]
À côté, des poteries simples, sans aucune décoration, qui servaient pour la vie de tous les jours, les artisans en réalisaient aussi d'autres pourvues de décorations sophistiquées faites avec des cordes tordues ou enroulées sur un bâton, et appliquées sur la terre crue.
[...]
L'apogée de la « culture Jōmon » se situe entre le IIIe millénaire av. J.-C. et le IIIe siècle av. J.-C., les céramiques « à dessins cordés », sont produites par une multitude de petites communautés disséminées dans tout le Japon. Ces « motifs cordés », caractérisant la civilisation Jômon, ont été retrouvés dans des sites à plus de 1 500 km au sud du Japon. »
(http://fr.wikipedia.org/wiki/Période_Jōmon)

“De Jōmonperdiode wordt gekarakteriseerd door de aanwezigheid van aardewerk, met de typische jōmon(縄文)-koordtekeningen waar deze periode zijn naam aan te danken heeft.”

“Initiële Jōmonperiode, 7500-5000 v. Chr., Begin van de echte Jōmoncultuur, met scheepvaart en typische koordversieringen op aardewerk”.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Jomonperiode)

“Tijdens het midden-Jeulmun , van 3500 – 2000 v.Chr., begonnen de bewoners van het Koreaanse schiereiland zich bezig te houden met landbouw. Hoewel wordt aangenomen dat dit niet op grote schaal was en men voornamelijk nog in levensonderhoud voorzag met jacht, visvangst en verzamelen. Er zijn resten van gierst gevonden uit deze periode, maar onduidelijk is of het hier gaat om gecultiveerde gierst of niet. Het kegelvormige aardewerk uit deze periode werd versierd met ingesneden kam patronen of patronen verkregen door het aardewerk te omwikkelen met touw.”
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Koreaanse_prehistorie)



--------------------------------------------------
Note added at 52 min (2010-12-07 12:00:09 GMT)
--------------------------------------------------

“Ook in Japan zijn paleolitische gereedschappen gevonden: die van de 'Gon'genjama' II- cultuur zouden uit de periode 60.000- 50.000 v. C. stammen, die van de Gon'ginjama I- cultuur zouden nog ouder zijn. Het neolithicum begint in Japan ca. 7500 v. C. en wordt genoemd naar het type aardewerk, 'Djômon', merendeels versierd met touwafdrukken in klei. Op grond van de vormen en verdere versieringen wordt deze periode in vijf stadia verdeeld, waarvan de laatste ca. 250 v. C. afloopt. Ook binnen het gebied van de 'bekerculturen' (verspreid in Europa) is vergelijkbaar, onder de noemer van 'touwbeker', aardewerk gevonden. ”
(http://www.baucis.nl/art_in_science/djomon_patronen)


--------------------------------------------------
Note added at 59 min (2010-12-07 12:07:32 GMT)
--------------------------------------------------

Vlg.:

“Ceramic decorative techniques found at Ban Chiang include [...] cord-wrapped paddle, [...]”
(http://archaeology.about.com/cs/asia/a/banchiang.htm)

“The term "Jōmon" means "cord-patterned" in Japanese. It refers to the markings made on clay vessels and figures using sticks with cords wrapped around them [...]”
(http://en.wikipedia.org/wiki/Jōmon_period)
Selected response from:

Roy vd Heijden
Belgium
Grading comment
Ik zou de punten heel graag onder jullie beiden verdelen, maar dat kan helaas niet... Alles is duidelijk nu, bedankt, Katrien en Roy!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1(bedrukt) met koordmotieven
Katrien Hendrickx
3met touwafdrukkenRoy vd Heijden


  

Answers


55 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
(bedrukt) met koordmotieven


Explanation:
Beide uitdrukkingen gaan volgens mij over de techniek van het bedrukken van aardewerk met koorden/touwen. Touw en textiel werden vaak gebruikt om aardewerk te bedrukken voor het gebakken werd : "Bij recent onderzoek naar het oppervlak van hun aardewerk (en dat van veel andere culturen) bleek dat de nog natte klei in contact was geweest met touw en textiel, dat waarschijnlijk werd gebruikt om het te versieren." (zie "Khvalynskcultuur" in Wikipedia; zie ook de tweede link in het Frans naar Japans aardewerk)

Dit neemt niet weg dat er (later?) ook koordmotieven "geboetseerd" werden. (Zie de eerste link)

Indien u geen foto's hebt, is het hier misschien wat dubieus. Daarom zoudt u gewoon "met koordmotieven" kunnen zetten. Dan kan het zowel bedrukt zijn met koorden of in koordmotief geboetseerd.



    Reference: http://www.museumgroep.nl/dsresource?objectid=2521&type=org
    Reference: http://cuisinejapon.chez.com/PoteriesJaponaises.htm
Katrien Hendrickx
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Zerlina
52 mins

47 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
met touwafdrukken


Explanation:
Wordt ook elders in Azië aangetroffen:

"Het Neolithicum begint in Japan ca. 7500 v.C. en wordt naar het type aardewerk, merendeels versierd door touwafdrukken in de klei, Jomon(= touwmotief)-periode genoemd."
(http://www.worldwidebase.com/science/japan_geschiedenis.shtm...

« La période Jōmon ou l'ère Jōmon (縄文時代, jōmon jidai) est l'une des quatorze subdivisions traditionnelles de l'histoire du Japon, elle couvre la période du Xe millénaire av. J.-C., fin de la période précéramique paléolithique, au IIIe siècle av. J.-C., où commence la période Yayoi. Le Japon est alors peuplé par des hommes arrivés vraisemblablement d'Asie du Nord-Est, l'archipel étant relié en plusieurs points au continent jusqu'entre le VIIIe millénaire av. J.-C. et le VIe millénaire av. J.-C.. Leur migration intervient à la fin de l'ère glaciaire (20 000 à 18 000 av. J.-C.), leur présence y est attestée bien avant le XIIe millénaire av. J.-C.. Leur civilisation est la première au monde à connaître et faire de la poterie, où sont formés des décors (文, mon) à marquages de cordes (縄, jō), d'où son nom : Jōmon (縄文).
[...]
À côté, des poteries simples, sans aucune décoration, qui servaient pour la vie de tous les jours, les artisans en réalisaient aussi d'autres pourvues de décorations sophistiquées faites avec des cordes tordues ou enroulées sur un bâton, et appliquées sur la terre crue.
[...]
L'apogée de la « culture Jōmon » se situe entre le IIIe millénaire av. J.-C. et le IIIe siècle av. J.-C., les céramiques « à dessins cordés », sont produites par une multitude de petites communautés disséminées dans tout le Japon. Ces « motifs cordés », caractérisant la civilisation Jômon, ont été retrouvés dans des sites à plus de 1 500 km au sud du Japon. »
(http://fr.wikipedia.org/wiki/Période_Jōmon)

“De Jōmonperdiode wordt gekarakteriseerd door de aanwezigheid van aardewerk, met de typische jōmon(縄文)-koordtekeningen waar deze periode zijn naam aan te danken heeft.”

“Initiële Jōmonperiode, 7500-5000 v. Chr., Begin van de echte Jōmoncultuur, met scheepvaart en typische koordversieringen op aardewerk”.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Jomonperiode)

“Tijdens het midden-Jeulmun , van 3500 – 2000 v.Chr., begonnen de bewoners van het Koreaanse schiereiland zich bezig te houden met landbouw. Hoewel wordt aangenomen dat dit niet op grote schaal was en men voornamelijk nog in levensonderhoud voorzag met jacht, visvangst en verzamelen. Er zijn resten van gierst gevonden uit deze periode, maar onduidelijk is of het hier gaat om gecultiveerde gierst of niet. Het kegelvormige aardewerk uit deze periode werd versierd met ingesneden kam patronen of patronen verkregen door het aardewerk te omwikkelen met touw.”
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Koreaanse_prehistorie)



--------------------------------------------------
Note added at 52 min (2010-12-07 12:00:09 GMT)
--------------------------------------------------

“Ook in Japan zijn paleolitische gereedschappen gevonden: die van de 'Gon'genjama' II- cultuur zouden uit de periode 60.000- 50.000 v. C. stammen, die van de Gon'ginjama I- cultuur zouden nog ouder zijn. Het neolithicum begint in Japan ca. 7500 v. C. en wordt genoemd naar het type aardewerk, 'Djômon', merendeels versierd met touwafdrukken in klei. Op grond van de vormen en verdere versieringen wordt deze periode in vijf stadia verdeeld, waarvan de laatste ca. 250 v. C. afloopt. Ook binnen het gebied van de 'bekerculturen' (verspreid in Europa) is vergelijkbaar, onder de noemer van 'touwbeker', aardewerk gevonden. ”
(http://www.baucis.nl/art_in_science/djomon_patronen)


--------------------------------------------------
Note added at 59 min (2010-12-07 12:07:32 GMT)
--------------------------------------------------

Vlg.:

“Ceramic decorative techniques found at Ban Chiang include [...] cord-wrapped paddle, [...]”
(http://archaeology.about.com/cs/asia/a/banchiang.htm)

“The term "Jōmon" means "cord-patterned" in Japanese. It refers to the markings made on clay vessels and figures using sticks with cords wrapped around them [...]”
(http://en.wikipedia.org/wiki/Jōmon_period)


Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20
Grading comment
Ik zou de punten heel graag onder jullie beiden verdelen, maar dat kan helaas niet... Alles is duidelijk nu, bedankt, Katrien en Roy!