KudoZ home » French to Dutch » Automotive / Cars & Trucks

La caisse (d'un camion)

Dutch translation: laadruimte


20:44 Sep 1, 2008
French to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
French term or phrase: La caisse (d'un camion)
"La face avant de la caisse (côté cabine) doit être renforcée afin d'éviter des déformations lors des manipulations réalisées par les grutiers"

Het betreft een verbouwing aan een vrachtwagen. In hetzelfde document is elders sprake van "la benne", de laadbak. La caisse zou dus iets anders moeten zijn. Ik dacht eerst aan een "caisse amovible/mobile", maar hoe rijm ik dat met die "benne"?
Mijn kennis van vrachtwagens en toebehoren schiet helaas tekort...
roelens
Belgium
Dutch translation:laadruimte
Explanation:
Ik heb de afbeeldingen gecheckt waarop ik uitkwam via de zoektermen 'caisse' en 'camion'. Blijkbaar gaat het dus om een bakwagen, een soort lichte vrachtwagen die het midden houdt tussen een grote bestelwagen en een gewone vrachtwagen, en waarvan de cabine van de chauffeur één geheel vormt met het achterste gedeelte. Als dusdaning kan het dan ook enkel gaan om het gedeelte waarin de vracht zich bevindt tijdens het vervoer. Een 'benne' daarentegen is eigenlijk geen gesloten maar een open laadbak (om bvb. zand te vervoeren) die je dus meestal ook kan omkieperen via een hydraulisch systeem. Je hebt m.a.w. een probleem want er worden, ingeval het over dezelfde vrachtwagen gaat, twee termen gebruikt die eigenlijk niet bij éénzelfde vrachtwagen kunnen horen. Waarschijnlijk gaat het dus om een verkeerde woordkeuze van de auteur. Hoe dan ook zit je met een vertaling als laadbak of laadruimte gebeiteld.
Selected response from:

Bart Leynen
Belgium
Grading comment
Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1carrosserie
Tea Fledderus
4laadruimteBart Leynen


Discussion entries: 1





  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
carrosserie


Explanation:
autowoordenboek van Wagenaar Hummelinck

Tea Fledderus
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 28

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  jozef-jan markey: zo is het , ook volgens mijn Robert !
9 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
laadruimte


Explanation:
Ik heb de afbeeldingen gecheckt waarop ik uitkwam via de zoektermen 'caisse' en 'camion'. Blijkbaar gaat het dus om een bakwagen, een soort lichte vrachtwagen die het midden houdt tussen een grote bestelwagen en een gewone vrachtwagen, en waarvan de cabine van de chauffeur één geheel vormt met het achterste gedeelte. Als dusdaning kan het dan ook enkel gaan om het gedeelte waarin de vracht zich bevindt tijdens het vervoer. Een 'benne' daarentegen is eigenlijk geen gesloten maar een open laadbak (om bvb. zand te vervoeren) die je dus meestal ook kan omkieperen via een hydraulisch systeem. Je hebt m.a.w. een probleem want er worden, ingeval het over dezelfde vrachtwagen gaat, twee termen gebruikt die eigenlijk niet bij éénzelfde vrachtwagen kunnen horen. Waarschijnlijk gaat het dus om een verkeerde woordkeuze van de auteur. Hoe dan ook zit je met een vertaling als laadbak of laadruimte gebeiteld.

Bart Leynen
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt