KudoZ home » French to Dutch » Automotive / Cars & Trucks

pente à 8h20

Dutch translation: onder een hoek van 30 graden met het dek


13:53 Sep 23, 2011
French to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
French term or phrase: pente à 8h20
Hele zin:
Le sens de l’arrimage est de l’intérieur vers l’extérieur du véhicule, dans l’axe de la roue, avec une pente à 8h20.

Het gaat om het bevestigen van voertuigen op een schip. Met 'pente à 8h20' wordt er denk ik naar de hoek verwezen, maar ik begrijp niet helemaal waarom die niet gewoon in graden is. Hoe zou dit vertaald kunnen worden? Alvast bedankt!
Willemijn Biemond
Netherlands
Dutch translation:onder een hoek van 30 graden met het dek
Explanation:
Ik zou voor het berekenen van de hoek uitgaan van het dek - als vast gegeven. 8h20 betekent dan dat je uitkomt op een hoek van 30 graden (elk uur van de wijzerplaat vertegenwoordigt 30 graden). Teken een cirkel op een horizontale lijn en trek vanuit het midden van die cirkel een lijn door het streepje van 8 uur; deze lijn maakt dan een hoek van 30 graden met de horizontale lijn - het dek.
Selected response from:

InekeTromp
Netherlands
Grading comment
Volgens mij is dit het. Dit komt i.e.g. het beste overeen met de foto bij de tekst.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1125 graden
Herman Boel
3onder een hoek van 30 graden met het dek
InekeTromp
120 over 8
Ide Verhelst


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
20 over 8


Explanation:
Misschien verwijst het naar de hoek die twee riemen maken vetrekkend van het voertuig naar de ringen aan weerszijden van het voertuig. Die hoek lijkt dan op de wijzers van een klok die 08.20 uur aangeeft, nl. een omgekeerde V.

Denk ook aan de uitdrukking "10 over 10", voor de positie van de handen op het stuur van een auto.


Ide Verhelst
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
125 graden


Explanation:
Soms wordt een hoek in uren uitgedrukt. 24 uur staat voor 360°. 8 uur 20 komt dan overeen met een hoek van 125 graden.

Herman Boel
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roy vd Heijden: Om 8.20 uur maken de wijzers van de klok een hoek van 120 graden. // Bedankt voor het stellen van de klok!
37 mins
  -> Dan vergeet je de 20 minuten - 15° per uur (360°:24) --> 8x15= 120 + 5 van de 20 minuten (15:3). Dus 125 graden.

2 days 23 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
onder een hoek van 30 graden met het dek


Explanation:
Ik zou voor het berekenen van de hoek uitgaan van het dek - als vast gegeven. 8h20 betekent dan dat je uitkomt op een hoek van 30 graden (elk uur van de wijzerplaat vertegenwoordigt 30 graden). Teken een cirkel op een horizontale lijn en trek vanuit het midden van die cirkel een lijn door het streepje van 8 uur; deze lijn maakt dan een hoek van 30 graden met de horizontale lijn - het dek.

InekeTromp
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Volgens mij is dit het. Dit komt i.e.g. het beste overeen met de foto bij de tekst.
Notes to answerer
Asker: En nog bedankt!