KudoZ home » French to Dutch » Bus/Financial

Son positionnement dans la grille Markowitz est exceptionnel.

Dutch translation: het Markowitz-model


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:la grille Markowitz
Dutch translation:het Markowitz-model
Entered by: Evert DELOOF-SYS

13:08 Jun 11, 2002
French to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
French term or phrase: Son positionnement dans la grille Markowitz est exceptionnel.
Hoe vertaal ik hier het woord "grille"?
Nienke
Germany
het Markowitz model
Explanation:
of de portefeulletheorie van Markowitz

Enkele van de vele Google hits:

[DOC] BELEGGINGSLEER
File Format: Microsoft Word 2000 - View as HTML
... verschillende periodes. Markowitz in vergelijking met het CAPM. Het Markowitz
model: Gegevensvereisten 10 activa 1000 aandelen. verwachte. ... www.econ.kuleuven.ac.be/tew/academic/finwezen/ members/Assistenten/Beleggingsleer2.doc - Similar pages

File Format: Microsoft Word 97 for Macintosh - View as HTML
... Opgave 7. De portefeuille theorie van Markowitz is gebaseerd op een aantal
veronderstellingen. Welke van de onderstaande beweringen is juist? ...
www.few.eur.nl/few/edu/vak/a0007/ tentamen/versie%202juni00.doc - Similar pages

HTH

Groetjes,

Anneken
Selected response from:

Anneken
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4evaluatierooster
Madeleine van Zanten
4model (desnoods 'diagram')
Evert DELOOF-SYS
4het Markowitz model
Anneken
4modelKarel Theys
4rooster
Bart B. Van Bockstaele


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rooster


Explanation:
Een Markowitz-rooster.



--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-11 13:28:29 (GMT)
--------------------------------------------------

Je mag overigens ook \"tabel\" gebruiken.

De methode (het model) van Markowitz is een (niet onbetwist) systeem om de ideale samenstelling van beleggingsportefeuilles te bepalen.

Une grille Markowitz is een atypische term. De reden hiervoor is dat het model van Markowitz een wiskundige benadering probeert te geven. Die wiskundige benadering is niet per definitie grafisch.

http://stuwww.kub.nl/efact/tentamens/Ondernemingsfinancierin...

http://www.few.eur.nl/few/edu/vak/a0007/tentamen/versie 2jun...

http://www.kub.nl/faculteiten/few/finance/people/deroon/note...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-11 13:29:28 (GMT)
--------------------------------------------------

\'model\' kun je hier niet gebruiken als vertaling van grille!



--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-11 13:36:41 (GMT)
--------------------------------------------------

Waarom grille ipv modèle? Omdat het hier over een concrete uitwerking gaat van het model en niet over het model zelf.



Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 77

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  xuomil: mean-variance" (MV)-raamwerk van H.Markowitz.http://www.feweb.vu.nl/pdo/fba/vba/program/program2.html
5 mins
  -> de vertaling hangt hier af van waar 'grille' voor staat. Meer dan waarschijnlijk gaat het over een rekenblad (spreadsheet).

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
model


Explanation:
Markowitz-model, model van Markowitz

Alleen maar een suggestie, hoor, maar je vindt het wel op het internet


    www.econ.kuleuven.ac.be/tew/academic/finwezen/ members/Assistenten/Beleggingsleer2.doc
    Reference: http://www.eur.nl/topics/finance/ewgfm/papers/papers/rambaud...
Karel Theys
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 121

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
het Markowitz model


Explanation:
of de portefeulletheorie van Markowitz

Enkele van de vele Google hits:

[DOC] BELEGGINGSLEER
File Format: Microsoft Word 2000 - View as HTML
... verschillende periodes. Markowitz in vergelijking met het CAPM. Het Markowitz
model: Gegevensvereisten 10 activa 1000 aandelen. verwachte. ... www.econ.kuleuven.ac.be/tew/academic/finwezen/ members/Assistenten/Beleggingsleer2.doc - Similar pages

File Format: Microsoft Word 97 for Macintosh - View as HTML
... Opgave 7. De portefeuille theorie van Markowitz is gebaseerd op een aantal
veronderstellingen. Welke van de onderstaande beweringen is juist? ...
www.few.eur.nl/few/edu/vak/a0007/ tentamen/versie%202juni00.doc - Similar pages

HTH

Groetjes,

Anneken

Anneken
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 29

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
model (desnoods 'diagram')


Explanation:
Het hangt hier wel een beetje af over welke 'Markowitz' (economie - portefeuilletheorie?) het hier gaat, maar met model zit je m.i. goed.

Desnoods 'diagram'.

Bv.:

... te voldoen. Het model van Markowitz komt aan de orde en op basis daarvan
wordt het capital asset pricing model behandeld. In deze ...


helpdesk.eco.rug.nl/stg/pub/ stg_pub.cfm?vid=86&taal=nl



Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 917

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
evaluatierooster


Explanation:
met 'la grille de Markowitz' wordt hoogstwaarschijnlijk een 'grille d'évaluation' bedoeld

Madeleine van Zanten
Switzerland
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 36