KudoZ home » French to Dutch » Construction / Civil Engineering

gommage humide

Dutch translation: gommage met nat granulaat


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:gommage humide
Dutch translation:gommage met nat granulaat
Entered by: Els Peleman

14:14 Aug 25, 2014
French to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering / nettoyage de façade
French term or phrase: gommage humide
Nous procédons également par gommage à sec pour nettoyer la surface taguée.

......

Gommage humide à l’aide du système TORBO
Els Peleman
Belgium
gommage met nat granulaat
Explanation:
Of 'nat gommen'. In tegenstelling tot gommage met droog granulaat.

Voorbeeld:
"Bij Batiright te Brussel kunt u terecht voor hoge druk warmwater zandstraling, verzadigde stoom, hydropneumatisch sinteren, nat gommen...het zijn maar enkele van de vele technieken die wij hanteren voor de schoonmaak en restauratie van uw gevels."
(http://batirightgevel.be/nl/ms/ms/gevelreiniging-gevelonderh...

Uitleg:

"Het 'gevel gummen'
Door toeval kwam de Fransman Robert Thomann (1916-1988) achter een alternatieve methode van oude gevels 'wit-wassen'. Toen hij een fles liet vallen, wreef Thomann met zijn schoen de glasdeeltjes over de vuile vloer en zag dat het oppervlak
schoon werd. Dat was het begin van wat later in Frankrijk de 'gommage' van oudere gevels zou worden. Het komt er op neer dat kleine, fijne korreltjes steenachtig materiaal, een poeder, met weinig luchtdruk tegen de gevel wordt geblazen. De
korreltjes zijn heel licht en wervelen in een voortdurende luchtstroom langs de gevel. Ze 'vegen' over het oppervlak en 'gummen' tegelijkertijd het vuil weg."
(http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:J5WXYFx...


--------------------------------------------------
Note added at 20 uren (2014-08-26 11:07:05 GMT)
--------------------------------------------------

gommage met nat granulaat = 'hydrogommage'

« L'aérogommage est un procédé de traitement de surface dérivé de la techniques de sablage. Cela consiste en la projection d'un abrasif naturel à l'aide d'air comprimé à basse pression en vue du décapage ou nettoyage de surface. Quand de l'eau est ajoutée au mélange d'abrasif et d'air, on appelle cela de l'hydrogommage. »
(http://fr.wikipedia.org/wiki/Aérogommage)

Voorbeeld:

"Hydrogommage is het spuiten van een nauwkeurige dosering van een aanzienlijke hoeveelheid lucht (granulaat, kwarts) en water op de te behandelen plaatsen."
(http://www.shanks.be/website/shanks/pixportal01.nsf/pDyn_Fil...$File/Shanks%20News%206%20NL.pdf)

--------------------------------------------------
Note added at 2 dagen14 uren (2014-08-28 04:51:42 GMT)
--------------------------------------------------

hydrogommage = gommage humide

« L’hydrogommage est un gommage, qui s’effectue par voie humide (avec apport d’eau) »
(http://www.socli.fr/FR/Produits et utilisations/Les usages/G...

"[...] hydrogommage – oppervlaktebehandeling waarbij door perslucht aan lage druk een schuurmiddel wordt gespoten vermengd met water."
(http://www.dabru.be/nl/een-geinspireerde-woning-dankzij-dabr...
Selected response from:

Roy vd Heijden
Belgium
Grading comment
Bedankt Roy!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3gommage met nat granulaatRoy vd Heijden
3nat stralenStefan Blommaert


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
nat stralen


Explanation:
Ik weet niet of er een vaste term voor is, maar afgaand op de bijgaande link denk ik dat je er zo wel aardig in de buurt komt. Er wordt het verschil aangegeven tussen nat en droog stralen, waarbij dat nat stralen blijkbaar een specialiteit is van die firma en ik zou de naam er beslist bijzetten.

--------------------------------------------------
Note added at 8 mins (2014-08-25 14:23:33 GMT)
--------------------------------------------------

Dat Torbo-reinigen of Torbo-stralen is blijkbaar toch wel een gekende kreet (ook wel nevelstralen, blijkbaar):

http://www.bodima.eu/nl/gevelreiniging/torbo-reinigen
http://www.cam-monumenten.be/reiniging.html
http://www.schilderwerken-gevelreiniging.be/torbo-gevelreini...


    Reference: http://www.gevelprotect.nl/gevelrenovatie/gevel-reinigen/tor...
Stefan Blommaert
Portugal
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 52

15 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gommage met nat granulaat


Explanation:
Of 'nat gommen'. In tegenstelling tot gommage met droog granulaat.

Voorbeeld:
"Bij Batiright te Brussel kunt u terecht voor hoge druk warmwater zandstraling, verzadigde stoom, hydropneumatisch sinteren, nat gommen...het zijn maar enkele van de vele technieken die wij hanteren voor de schoonmaak en restauratie van uw gevels."
(http://batirightgevel.be/nl/ms/ms/gevelreiniging-gevelonderh...

Uitleg:

"Het 'gevel gummen'
Door toeval kwam de Fransman Robert Thomann (1916-1988) achter een alternatieve methode van oude gevels 'wit-wassen'. Toen hij een fles liet vallen, wreef Thomann met zijn schoen de glasdeeltjes over de vuile vloer en zag dat het oppervlak
schoon werd. Dat was het begin van wat later in Frankrijk de 'gommage' van oudere gevels zou worden. Het komt er op neer dat kleine, fijne korreltjes steenachtig materiaal, een poeder, met weinig luchtdruk tegen de gevel wordt geblazen. De
korreltjes zijn heel licht en wervelen in een voortdurende luchtstroom langs de gevel. Ze 'vegen' over het oppervlak en 'gummen' tegelijkertijd het vuil weg."
(http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:J5WXYFx...


--------------------------------------------------
Note added at 20 uren (2014-08-26 11:07:05 GMT)
--------------------------------------------------

gommage met nat granulaat = 'hydrogommage'

« L'aérogommage est un procédé de traitement de surface dérivé de la techniques de sablage. Cela consiste en la projection d'un abrasif naturel à l'aide d'air comprimé à basse pression en vue du décapage ou nettoyage de surface. Quand de l'eau est ajoutée au mélange d'abrasif et d'air, on appelle cela de l'hydrogommage. »
(http://fr.wikipedia.org/wiki/Aérogommage)

Voorbeeld:

"Hydrogommage is het spuiten van een nauwkeurige dosering van een aanzienlijke hoeveelheid lucht (granulaat, kwarts) en water op de te behandelen plaatsen."
(http://www.shanks.be/website/shanks/pixportal01.nsf/pDyn_Fil...$File/Shanks%20News%206%20NL.pdf)

--------------------------------------------------
Note added at 2 dagen14 uren (2014-08-28 04:51:42 GMT)
--------------------------------------------------

hydrogommage = gommage humide

« L’hydrogommage est un gommage, qui s’effectue par voie humide (avec apport d’eau) »
(http://www.socli.fr/FR/Produits et utilisations/Les usages/G...

"[...] hydrogommage – oppervlaktebehandeling waarbij door perslucht aan lage druk een schuurmiddel wordt gespoten vermengd met water."
(http://www.dabru.be/nl/een-geinspireerde-woning-dankzij-dabr...

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 269
Grading comment
Bedankt Roy!