métallique fumé profond

Dutch translation: diep smokey metallic

French term or phrase:métallique fumé profond
Dutch translation:diep smokey metallic
Entered by: Marlies Robert

13:27 May 15, 2018
French to Dutch translations [PRO]
Science - Cosmetics, Beauty / haarkleuring
French term or phrase: métallique fumé profond
De omschrijving van een haarkleuring.
Dit is de volledige opsomming van de verschillende kleuren:
Métallique fumé profond
Métallique fumé
Métallique rose profond
Métallique rose
Métallique gris profond
Métallique gris

Ik heb hoofdzakelijk moeite met de vertaling van 'fumé' in deze context.
Askleurig? Donker?

Alvast bedankt voor de hulp!
Turn social sharing on.
Like 11
Marlies Robert
Belgium
diep smokey metallic
Explanation:
Je kunt diep maar het beste los schrijven.
Selected response from:

Gerard de Noord
France
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3diep staalblauw
Roy vd Heijden
3diep smokey metallic
Gerard de Noord


Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
diep smokey metallic


Explanation:
Je kunt diep maar het beste los schrijven.


    https://www.bol.com/nl/p/l-oreal-paris-colorista-paint-haarverf-marsala-permanente-haarkleuring/9200000073459062/
    Reference: http://www.bol.com/nl/p/l-oreal-paris-colorista-paint-haarve...
Gerard de Noord
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 25
Notes to answerer
Asker: Bedankt voor je antwoord!


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
diep staalblauw


Explanation:
In de gegeven context wordt met "métallique fumé profond" waarschijnlijk een "bleu fumé" aangeduid, dat wil zeggen een "rookblauwe" kleurnuance.

Deze kleur roept duidelijke associaties op met sigarettenrook:

« Fumée, gris fumée et bleu fumée sont des noms de couleur en usage dans la mode et la décoration pour désigner des couleurs claires, en référence à la fumée. La fumée bleue est souvent associée au cigare et à la cigarette. »
(https://fr.wikipedia.org/wiki/Fumée_(couleur))

Nu staat tabaksrook in een nogal kwade reuk, zeker niet als een lekker stankie dat "the fairer sex" graag in heur haar heeft, zoals dit aangrijpend verslag uit de girlscene nog eens duidelijk onderstreept:

“Ik ben eergisteren uitgeweest in een rokerig café... En nu stinkt mijn haar verschrikkelijk naar sigarettenrook! En ik krijg de geur er niet uit.”
(https://forum.girlscene.nl/forum/beauty-health-hair/haar-sti...

Vandaar dat bij het aanprijzen van cosmeticaproducten de minste verwijzing naar die "fumée" in Nederland althans doorgaans angstvallig wordt vermeden.

Wel wordt daar in de Hollandse klei gretig elke gelegenheid tot verengelsing aangegrepen. Want dat verkoopt zo lekker.

Daarom is het misschien nog wel het beste "Steel Blue" in het haar te smeren.

« Quels produits BLONDME sont adaptés pour des résultats blonds neutres?
Poudre compacte décolorante BLONDME premium performance 9+ avec la crème blondeur à nuancer BLONDME, fraise, lilas, glacier ou bleu métallique fumé. »
(http://www.schwarzkopf-professional.be/skp/be/fr/home/format...

"Welke BLONDME producten zijn geschikt om neutrale resultaten te maken?
BLONDME Bond Enforcing Premium Lightener 9+ getoned met BLONDME Blonde Toning Steel Blue, Ice of Lilac."
(http://www.schwarzkopf-professional.be/skp/be/nl/home/educat...

Wat het gebruik van Blondme rond de fontanel zoal aanricht, kan hier worden bewonderd: https://sslcdn.proz.com/profile_resources/38122_r55e17d9974f...

Over Fontenelle gesproken:

« la beauté du jour est comme une beauté blonde qui a plus de brillant ; mais la beauté de la nuit est une beauté brune qui est plus touchante. »
(https://books.google.be/books?id=GRgsAQAAMAAJ&pg=PA252&lpg=P...




Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 75
Notes to answerer
Asker: Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik heb uiteindelijk voor 'diep smokey metallic' gekozen. De klant heeft de kleur in kwestie op foto doorgegeven, en het lijkt helemaal niet blauw. Maar het klopt wel dat 'fumé' vaak wordt gebruikt in combinatie met 'bleu'.