KudoZ home » French to Dutch » Engineering: Industrial

permis de feu

Dutch translation: vuurvergunning


09:21 Nov 20, 2008
French to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial / brandveiligheid
French term or phrase: permis de feu
Het gaat hier over een Belgisch bedrijf. Ik begrijp dat een permis de feu niet zoveer een vergunning is als wel een brandveiligheidsprocedure. Bestaat daarvoor (in Vlaanderen) een speciale term?
kalkje
Dutch translation:vuurvergunning
Explanation:
Weet je wel zeker dat het niet om een vergunning gaat?

"Er een vuurvergunning voorzien is voor aanvang van werken waarbij vlammen of vonken geproduceerd worden (branders, lassen, slijpmachine…) "

http://www.deparisnet.be/incendie/nl/boek sobane brand_nl.pd...

--------------------------------------------------
Note added at 31 mins (2008-11-20 09:53:00 GMT)
--------------------------------------------------

Nog een:

"De “VUURVERGUNNING” wordt gebruikt om BRAND- of ONTPLOFFINGSGEVAREN te VOORKOMEN: deze kunnen ontstaan in de eerste uren volgend op werken met open vuur, blanke vlam of hittepunt (lassen, snijbranden, solderen, afbijten, afbranden van verf of vernis, ontdooien enz.)"

http://www.mandelenleie.be/v5/index.asp?lang=2067&MbID=59&Mb...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-11-20 11:16:47 GMT)
--------------------------------------------------

Hier heb je een tweetalige referentie:
http://www.editionskluwer.be/landing/e_modellen/inhoudemodel...
Selected response from:

Erik Boers
Belgium
Grading comment
Je hebt helemaal gelijk, bedankt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1vuurvergunningErik Boers
3brandveiligheidsprocedure
frameworks
2brandvergunningilse van haneghem
Summary of reference entries provided
Carolien de Visser

  

Answers


36 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
brandvergunning


Explanation:
Mijn zus is pas een B&B begonnen en dan komt de brandweer langs om te kijken of de brandbeveiliging in orde is en als dat zo is, krijg je vergunning. Misschien komt dit in de buurt?

ilse van haneghem
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sofie: "Wegvallen brandvergunning stemt verzekeraars ongerust" "Horeca hoeft geen brandvergunning meer" http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/1106862/vng-terugdra...
29 mins

disagree  Erik Boers: Niet hetzelfde volgens mij. Een brandvergunning krijg je als je gebouw brandveilig is. Een vuurvergunning heb je nodig om te mogen werken met vuur (vlammen of vonken).
52 mins
  -> ja maar, de vraag is waar het hier over gaat, over brandbeveiliging of over werken met vuur, dat moet natuurlijk uit de context blijken

27 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
vuurvergunning


Explanation:
Weet je wel zeker dat het niet om een vergunning gaat?

"Er een vuurvergunning voorzien is voor aanvang van werken waarbij vlammen of vonken geproduceerd worden (branders, lassen, slijpmachine…) "

http://www.deparisnet.be/incendie/nl/boek sobane brand_nl.pd...

--------------------------------------------------
Note added at 31 mins (2008-11-20 09:53:00 GMT)
--------------------------------------------------

Nog een:

"De “VUURVERGUNNING” wordt gebruikt om BRAND- of ONTPLOFFINGSGEVAREN te VOORKOMEN: deze kunnen ontstaan in de eerste uren volgend op werken met open vuur, blanke vlam of hittepunt (lassen, snijbranden, solderen, afbijten, afbranden van verf of vernis, ontdooien enz.)"

http://www.mandelenleie.be/v5/index.asp?lang=2067&MbID=59&Mb...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-11-20 11:16:47 GMT)
--------------------------------------------------

Hier heb je een tweetalige referentie:
http://www.editionskluwer.be/landing/e_modellen/inhoudemodel...

Erik Boers
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20
Grading comment
Je hebt helemaal gelijk, bedankt.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Carolien de Visser: Er bestaat dus toch een nederlandse term voor
7 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
brandveiligheidsprocedure


Explanation:
"brandoefeningen worden niet geïmproviseerd, maar verlopen overeenkomstig de brandveiligheidsprocedure (“permis de feu”) en staan onder het toezicht ..." -- van website Belgische beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen Assuralia


    Reference: http://www.assuralia.be/nl/faq/incendie/incendie_bouwwerven....
frameworks
Native speaker of: Native in DutchDutch




Reference comments


34 mins
Reference

Reference information:
Het gaat om een soort ontheffing van het verbod om bepaalde brangevaarlijke handelingen (bijvoorbeeld lassen, slijpen etc.) uit te voeren tijdens de bouw/installatie/onderhoudswerkzaamheden. Ik kan geen nederlandse standaardterm vinden, ik heb 'lasbewijs' gevonden maar dat is waarschijnlijk in jouw context niet echt te gebruiken

Carolien de Visser
France
Native speaker of: Native in DutchDutch