International Translation Day 2017

Join ProZ.com/TV for a FREE event on September 26-27th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation
KudoZ home » French to Dutch » Finance (general)

sociétés affiliées

Dutch translation: 1) filialen/dochtermaatschappijen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:sociétés affiliées
Dutch translation:1) filialen/dochtermaatschappijen
Entered by: Adela Van Gils

13:37 Mar 30, 2008
French to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / Rapport annuel
French term or phrase: sociétés affiliées
Hoe maak ik in het Nederlands een onderscheid tussen filiales, sociétés liées, sociétés associées en sociétés affiliées?
Voor de eerste drie heb ik dochterondernemingen, verbonden ondernemingen en geassocieerde ondernemingen, maar wat doe ik met de vierde?
Erik Boers
Belgium
1) filialen en 4) dochtermaatschappijen
Explanation:
Dictionary. five languages

--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2008-03-30 14:01:50 GMT)
--------------------------------------------------

associées - vennootschappen

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2008-03-30 14:06:36 GMT)
--------------------------------------------------

ik zou kijken waar ze in het Frans op duiden binnen de varianten.

liées - verbonden

--------------------------------------------------
Note added at 30 mins (2008-03-30 14:08:10 GMT)
--------------------------------------------------

verbonden of geassocieerde vennootschappen - voor liées en associées.

--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2008-03-30 14:11:27 GMT)
--------------------------------------------------

aangesloten vennootschappen - voor affliliées

dan ben je eruit?! met op de eerste plaats de filialen of dochterondernemingen. Succes
Selected response from:

Adela Van Gils
Netherlands
Grading comment
Ik ben voor "aangesloten" gegaan, al blijft het gissen naar het verschil met de rest. Bedankt, ook NMR!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +11) filialen en 4) dochtermaatschappijen
Adela Van Gils
3 +1zie hieronderxxxNMR


Discussion entries: 2





  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
1) filialen en 4) dochtermaatschappijen


Explanation:
Dictionary. five languages

--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2008-03-30 14:01:50 GMT)
--------------------------------------------------

associées - vennootschappen

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2008-03-30 14:06:36 GMT)
--------------------------------------------------

ik zou kijken waar ze in het Frans op duiden binnen de varianten.

liées - verbonden

--------------------------------------------------
Note added at 30 mins (2008-03-30 14:08:10 GMT)
--------------------------------------------------

verbonden of geassocieerde vennootschappen - voor liées en associées.

--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2008-03-30 14:11:27 GMT)
--------------------------------------------------

aangesloten vennootschappen - voor affliliées

dan ben je eruit?! met op de eerste plaats de filialen of dochterondernemingen. Succes

Adela Van Gils
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 41
Grading comment
Ik ben voor "aangesloten" gegaan, al blijft het gissen naar het verschil met de rest. Bedankt, ook NMR!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
7 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
zie hieronder


Explanation:
je moet zien waar het op duidt.
Filiale = dochteronderneming of -maatschappij (geen filiaal natuurlijk, het verschil is dat een dochter financieel autonoom is; een NL "filiaal" is in het Fr een "succursale")
Sociétés liées = verbonden ondernemingen of gelieerde ondernemingen.
Sociétés associées = ik zou geassocieerde ondernemingen houden.
Sociétés affiliées = aangesloten ondernemingen denk ik, bijvoorbeeld zelfstandige bedrijven die aan dezelfde keten deelnemen.
Misschien weet iemand anders precies wat het verschil is tussen de twee laatste categorieën.



xxxNMR
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 49

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elène Klaren
3 hrs