KudoZ home » French to Dutch » Government / Politics

emprisonner quelqu'un pour un délit d’opinion

Dutch translation: afwijkende mening


13:29 Feb 9, 2007
French to Dutch translations [Non-PRO]
Government / Politics
French term or phrase: emprisonner quelqu'un pour un délit d’opinion
Hoi luitjes.
Ik zie door de bomen het bos even niet meer, zeer waarschijnlijk vanwege slaapgebrek dankzij een lastig project.
Wie zet mijn neus in de goede richting met een passende vertaling voor *délit d'opinion*?

Alvast bedankt!
Bianca Adriaensen
Dutch translation:afwijkende mening
Explanation:
Als ik het goed begrijp, gaat het hier om een dictatuur die mensen opsluit vanwege een afwijkende mening.
Selected response from:

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3afwijkende mening
Jan Willem van Dormolen
3iemand opsluiten wegens een opiniedelict/op grond van zijn politieke overtuiginghirselina
3dissidente mening
Gerard de Noord


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
afwijkende mening


Explanation:
Als ik het goed begrijp, gaat het hier om een dictatuur die mensen opsluit vanwege een afwijkende mening.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 12
Notes to answerer
Asker: Klopt helemaal, Jan Willem. Verder staat er niks over de mate van dictatuur in de tekst... als daar al gradaties in bestaan... noch over wie de dictator is. Dat tref ik weer: een droog project dat stobbert van stoffige hersenspinsels uit de 19e eeuw.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  ilse van haneghem: Inderdaad, Van Dale omschrijft het als volgt: overtreding die iemand begaat door meningen te verkondigen die gevaarlijk zijn voor de openbare orde.
16 mins
  -> Dank je wel, Ilse

agree  Tea Fledderus
38 mins
  -> Dank je wel.

agree  Linda Ferwerda
1 hr
  -> Dank je wel.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
délit d’opinion
dissidente mening


Explanation:
Of dissidentie. Dat legt iets meer de nadruk op het afwijken van een doctrine.


    Reference: http://fr.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9lit_d'opinion
Gerard de Noord
France
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
iemand opsluiten wegens een opiniedelict/op grond van zijn politieke overtuiging


Explanation:

In de Groene Amsterdammer vond ik de term "opiniedelict" (bestaat in Frankrijk niet meer). Amnesty noemt mensen die vastzitten wegens hun meningen "gewetensgevangenen". Kun je daar niets mee?

http://www.groene.nl/1997/20/mf_janmaat.html
De Groene Amsterdammer van 14 mei 1997 , De opiniedelicten van Janmaat

http://www.kennisnet.nl/vo/scholier_havovwo_perdagwijzer/men...

" Een gewetensgevangene is, simpel gezegd, iemand die gevangen zit omdat hij of zij anders is of anders denkt dan de autoriteiten voor juist houden, of omdat hij ofzij tot een bepaalde groep behoort. "

hirselina
Specializes in field
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch