KudoZ home » French to Dutch » Human Resources

vous poser

Dutch translation: tot zichzelf komen


18:35 Dec 20, 2010
French to Dutch translations [PRO]
Human Resources / HR
French term or phrase: vous poser
"Quand vous êtes face à une lourde charge de travail, demandez-vous combien de temps vous passez à répondre et agir versus à réfléchir aux stratégies. Souvent le rush quotidien empêche de planifier à l'avance et d'avoir une image globale. Surmontez ce problème en bloquant du temps dans votre planning où vous signalerez que vous êtes "occupé". Cela vous permettra chaque semaine de vous poser et prendre du recul afin de vous recentrer sur les demandes à long terme de l'entreprise." Voor mij is het niet duidelijk wat hier wordt bedoeld met "vous poser".
Katrien De Clercq
Dutch translation:tot zichzelf komen
Explanation:
"Dat zal u toelaten iedere week tot uzelf te komen en afstand te nemen (...)"

Ik denk dat het een relatief 'moderne' term is uit de meditatiewereld, want het is in dat soort teksten te vinden en niet in de 'klassieke' woordenboeken.
Selected response from:

Katrien Hendrickx
Belgium
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2tot zichzelf komen
Katrien Hendrickx
3een pas op de plaats maken
Odette Jonkers
3even rustig te gaan zittenRoy vd Heijden


  

Answers


42 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
even rustig te gaan zitten


Explanation:
Een suggestie ...

--------------------------------------------------
Note added at 1 uur (2010-12-20 19:53:16 GMT)
--------------------------------------------------

Letterlijk:

« Cesser de voler et se mettre sur qqch. »
(Larousse, Dictionnaire de français compact, Paris 2005)

Figuurlijk: ‘se poser l’esprit’, tot rust komen
« Enfin un moment sans courir, qui permet de se poser »
(http://www.qigong-et-sante.fr/cours.php)

Tot rust komen door even rustig te kunnen gaan zitten:
« [...], quand on a des enfants en bas âge..avoir une aire de jeux à disposition permet de se poser, tout en occupant les enfants et ce n'est pas négligeable. »
(http://www.disneygazette.fr/forum/manger-disneyland-paris-f5...


Voorbeeldzinnen:

“Waarom functioneringsgesprekken en/of beoordelingsgesprekken

Werknemers willen (over het algemeen) graag horen hoe zij functioneren. De meesten willen zich namelijk graag ontwikkelen en verbeteren, maar dan moeten zij wel weten waarin. Zij willen ook graag horen wat er goed gaat. Niets menselijks is de werknemer vreemd.

Het is daarom goed om elkaar eens in de zoveel tijd eens recht in de ogen te kijken, elkaar te vertellen hoe het er voor staat en afspraken te maken voor de toekomstige periode. Daar moet je dus even rustig voor gaan zitten.”
(http://tips.functioneringsgesprekken.en.beoordelingsgesprekk...

“Soms in het leven moet je even afstand nemen. We zeggen dan: 'ga eens even rustig zitten'.”
(http://www.suo-marte.com/node/49)

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 23

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
tot zichzelf komen


Explanation:
"Dat zal u toelaten iedere week tot uzelf te komen en afstand te nemen (...)"

Ik denk dat het een relatief 'moderne' term is uit de meditatiewereld, want het is in dat soort teksten te vinden en niet in de 'klassieke' woordenboeken.

Katrien Hendrickx
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elma de Jong: Zou alleen niet "zal u toelaten" gebruiken maar "maakt het u mogelijk".
13 hrs

agree  jutraduction
7 days

15 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
een pas op de plaats maken


Explanation:
andere mogelijkheid

Example sentence(s):
  • "Later associeerde ik dat met leren reflecteren, een pas op de plaats maken, afstand nemen..."

    Reference: http://resources.metapress.com/pdf-preview.axd?code=e01x6xq6...
Odette Jonkers
Netherlands
Native speaker of: Dutch