KudoZ home » French to Dutch » Law: Contract(s)

obligation de moyen

Dutch translation: inspaningsverplichting


19:46 Feb 4, 2009
French to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s)
French term or phrase: obligation de moyen
Le prestataire s'engage à assurer les prestations lui incombant telles que définies par le présent et sera
tenu à cet égard à une *obligation de moyen*, ce que l'abonné/locataire accepte expressément.
Wat is dit in het nederlands?
Carolien de Visser
France
Dutch translation:inspaningsverplichting
Explanation:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inspanningsverplichting

--------------------------------------------------
Note added at 50 minutes (2009-02-04 20:37:13 GMT)
--------------------------------------------------

sorry typo inspanningsverplichting natuurlijk.

(over journalisten)
"Ook mag de vergoeding niet afhankelijk zijn van het resultaat. Het resultaat kan niet gegarandeerd worden, er is slechts sprake van een inspanningsverplichting" H. Evers, Media-ethiek, 2002, Wolters
Selected response from:

xxxNMR
France
Grading comment
Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1inspanningsverbintenis
unibizz
4 +1inspaningsverplichtingxxxNMR
4inspanningsverbintenis
Dineke Vermet
3 +1middelenverplichtinghirselina


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
middelenverplichting


Explanation:
en fundamentele verandering was dat de arbeidsreglementering nu een resultaatsverplichting oplegt, terwijl ze vroeger een middelenverplichting oplegde. ...
www.nieuwsbank.nl/inp/2004/09/06/R107.htm -

hirselina
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bart Holsters: akkoord: eigenlijk betekent het dat men belooft zijn best te doen om het resultaat te bereiken, zonder te garanderen of het echt bereikt zal worden
25 mins

45 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
inspanningsverbintenis


Explanation:
in tegenstelling tot: resultaatsverbintenis
wordt ook wel "middelenverbintenis" genoemd in B.

unibizz
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  hirselina
24 mins

41 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
inspanningsverbintenis


Explanation:
In Nederland zeggen we inspanningsverbintenis, zie ook http://www.hypohome.nl/hypotheek-woordenboek/inspanningsverb...
en op sommige Belgische sites komt deze term ook voor, zie bijvoorbeeld
http://www.totalbackup.org/index.php?kwd=inspanningsverbinte...

--------------------------------------------------
Note added at 46 mins (2009-02-04 20:32:58 GMT)
--------------------------------------------------

Ik bedoelde deze Belgische sites:
www.icampus.ucl.ac.be/claroline/backends/download.php?url..... -
(waar ook de Franse term "obligation de moyen" wordt genoemd)
en
http://www.mdseminars.be/files/articles/ITT-A-2.pdf


    Reference: http://www.hypohome.nl/hypotheek-woordenboek/inspanningsverb...
    Reference: http://www.totalbackup.org/index.php?kwd=inspanningsverbinte...
Dineke Vermet
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 28

48 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
inspaningsverplichting


Explanation:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inspanningsverplichting

--------------------------------------------------
Note added at 50 minutes (2009-02-04 20:37:13 GMT)
--------------------------------------------------

sorry typo inspanningsverplichting natuurlijk.

(over journalisten)
"Ook mag de vergoeding niet afhankelijk zijn van het resultaat. Het resultaat kan niet gegarandeerd worden, er is slechts sprake van een inspanningsverplichting" H. Evers, Media-ethiek, 2002, Wolters

xxxNMR
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 28
Grading comment
Bedankt

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Luursema
1 hr