KudoZ home » French to Dutch » Law (general)

principe d'exception d'inexécution

Dutch translation: exceptie non adimpleti contractus


09:57 Dec 15, 2010
French to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law (general) / Uit brief van advocaat
French term or phrase: principe d'exception d'inexécution
"En effet, ma cliente, compte tenu de votre attitude, entend se prévaloir du principe d'exception d'inexécution."

Ik begrijp wat er bedoeld wordt, maar bestaat er een vaste Nederlandse uitdrukking voor dit principe?

Alvast dank voor jullie hulp!
Ingeborg Gonizzi
Netherlands
Dutch translation:exceptie non adimpleti contractus
Explanation:
Zie vocabuaire juridique (Cornu) en juridisch woordenboek Fockema Andreae

--------------------------------------------------
Note added at 24 min (2010-12-15 10:22:15 GMT)
--------------------------------------------------

Is verweer dat degene die prestatie eist, zelf juist eerder had moeten presteren.
Ook in Frankrijk bestaat de term exceptio (zonder n) non adimpleti contractus als synoniem van de exception (met n) d'inexécution

--------------------------------------------------
Note added at 32 min (2010-12-15 10:30:21 GMT)
--------------------------------------------------

Dan zou ik de term gebruiken en dan toelichten 'aangezien de tegenpartij zelf niet aan zijn eerdere verplichting heeft voldaan'. Het is een specifiekere term dan wanprestatie.

--------------------------------------------------
Note added at 34 min (2010-12-15 10:32:03 GMT)
--------------------------------------------------

Wat doe ik verkeerd? Hoe kan ik mijn antwoord onder de vraag van Ingeborg plaatsen?
Selected response from:

Guillaume Offermans
Netherlands
Grading comment
Dank voor je hulp!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1exceptie non adimpleti contractus
Guillaume Offermans
3 +1principe van de exceptio non adimpleti contractusRoy vd Heijden


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
principe d\'exception d\'inexécution
exceptie non adimpleti contractus


Explanation:
Zie vocabuaire juridique (Cornu) en juridisch woordenboek Fockema Andreae

--------------------------------------------------
Note added at 24 min (2010-12-15 10:22:15 GMT)
--------------------------------------------------

Is verweer dat degene die prestatie eist, zelf juist eerder had moeten presteren.
Ook in Frankrijk bestaat de term exceptio (zonder n) non adimpleti contractus als synoniem van de exception (met n) d'inexécution

--------------------------------------------------
Note added at 32 min (2010-12-15 10:30:21 GMT)
--------------------------------------------------

Dan zou ik de term gebruiken en dan toelichten 'aangezien de tegenpartij zelf niet aan zijn eerdere verplichting heeft voldaan'. Het is een specifiekere term dan wanprestatie.

--------------------------------------------------
Note added at 34 min (2010-12-15 10:32:03 GMT)
--------------------------------------------------

Wat doe ik verkeerd? Hoe kan ik mijn antwoord onder de vraag van Ingeborg plaatsen?

Guillaume Offermans
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 20
Grading comment
Dank voor je hulp!
Notes to answerer
Asker: Ja, die had ik inderdaad ook op het oog. Maar zou ik dat voor de lezer ook mogen 'vereenvoudigen' naar exceptie wegens wanprestatie?

Asker: Hartelijk dank voor al je hulp Guillaume. Ik denk niet dat je een opmerking onder mijn antwoord kunt plaatsen. Alleen als je een discussie opent, kun je antwoorden onder opmerkingen neerzetten.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Dineke Vermet: Ik zou wel de voorkeur geven aan exceptio i.p.v. exceptie. Zie ook 6:262 BW.
37 mins
  -> Helemaal eens met Dineke. Ik gebruik ook altijd de Latijnse benaming, maar Fockema Andreae gebruikt "exceptie".

24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
principe van de exceptio non adimpleti contractus


Explanation:
Het principe dat de plicht tot nakoming vervalt indien de wederpartij zijn verplichtingen niet nakomt.

In België aangeduid als ''exceptie van niet-uitvoering'

--------------------------------------------------
Note added at 48 min (2010-12-15 10:46:17 GMT)
--------------------------------------------------

In vereenvoudigde vorm: 'exceptie wegens niet-nakoming.'

--------------------------------------------------
Note added at 55 min (2010-12-15 10:53:27 GMT)
--------------------------------------------------

of op een andere manier eenvoudiger gezegd:
'exceptie van het niet vervulde contract'
(zie: http://books.google.be/books?id=NN5q5bvnTrkC&pg=PA163&lpg=PA...

--------------------------------------------------
Note added at 1 dag11 uren (2010-12-16 21:12:40 GMT)
--------------------------------------------------

of weer anders: 'exeptie van de niet nagekomen afspraak'
(http://www.rjhbrink.eu/Berolini/adagia/v14.htm)

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 327
Notes to answerer
Asker: Dank voor je hulp Roy!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Dineke Vermet: Zie ook 6:262 BW voor uitleg.
34 mins