KudoZ home » French to Dutch » Law/Patents

imputabilité

Dutch translation: toerekenbaarheid


09:58 Feb 23, 2002
French to Dutch translations [Non-PRO]
Law/Patents / enterprises
French term or phrase: imputabilité
an article about law
xavier foulon
Dutch translation:toerekenbaarheid
Explanation:
I think this is the word you are looking for.
Selected response from:

edlih_be
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1toerekenbaarheid/verwijtbaarheidxuomil
4 +1toerekenbaarheid
edlih_be


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
toerekenbaarheid


Explanation:
I think this is the word you are looking for.

edlih_be
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xuomil
25 mins

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
toerekenbaarheid/verwijtbaarheid


Explanation:
IMPUTABILITÉ [ëpytabilite] n. f.

Didactique.

- 1. Caractère de ce qui est imputable, de ce que l'on peut imputer à qqn (- Responsabilité).

- 2. (1872). Dr. «Possibilité de considérer une personne, du point de vue matériel et du point de vue moral, comme l'auteur d'une infraction» (Capitant). - Dr. fiscal. Imputabilité d'un dégrèvement : prise en charge du dégrèvement d'un contribuable par l'État ou une collectivité publique.

v Dale: imputable, <bn.>><+à>> toe te schrijven (aan)==>> toerekenbaar, te wijten (aan)

imputation, <v.>>aantijging==>> beschuldiging

imputation, <v.>>boeking==>> verrekening

v Dalr nl-nl toe´re·ken·baar
bijvoeglijk naamwoord; afleiding: toerekenbaarheid

1 toerekeningsvatbaar

toe·re·ke·nings´vat·baar
bijvoeglijk naamwoord; afleiding: toerekeningsvatbaarheid

1 (van een persoon) in een zodanige toestand dat hem zijn daden kunnen worden toegerekend
voorbeeld
+ werkwoord
iemand toerekeningsvatbaar verklaren

Document 2
Subject - (=C0)
- Law - Legislation - Jurisprudence(=JU)
(1)
TERM imputabilité
Reference Vocabulaire N-F,CdJCE,Lxbg 1986

(1)
TERM toerekenbaarheid
Reference Vocabulaire N-F,HvJEG,Lxbg 1986


xuomil
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 297

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Evert DELOOF-SYS: 'verwijtbaarheid' kun je evenwel niet bepaald mooi Nederlands noemen, maar bestaat wel.
2 hrs