KudoZ home » French to Dutch » Law/Patents

teissère d'hospitalité

Dutch translation: tessera personala


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:teissère d'hospitalité
Dutch translation:tessera personala
Entered by: xuomil

09:39 May 17, 2002
French to Dutch translations [PRO]
Law/Patents
French term or phrase: teissère d'hospitalité
En voilà un truc dans une trad. juridique: "teissère d'hospitalité" Quelqu'un a-t-il entendu parler de cela ??? Contexte: l'intention commune des parties s'entend, comme la teissère d'hospitalité, de la réunion en une main du capital partagé dans les conditions de l'accord, soit par l'effet de la levée de l'option réservée à la société minoritaire (...), soit par l'effet d'un désaccord persistant (...). Merci de vos idées !
Jan Duinstra
France
>>
Explanation:
schrijffout?

Robert:
TESSèRE [teseR; teseR] n. f.
- Antiq. rom. Tablette servant de marque, jeton. - Symbole (étym.). Tessère frumentaire : bon de distribution de blé. Tessère de théâtre, jeton d'entrée. Tessère d'hospitalité, servant aux hôtes à se reconnaître. Tessère militaire, portant le mot d'ordre ou les ordres

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-17 14:12:10 (GMT)
--------------------------------------------------

Kan kennelijk worden vertaald als \"tessera personala\", zie 2e link hieronder:

http://www.cgb.fr/monnaies/rome/r06/r060008.html
clicken voor afbeelding van een tessère

Persoonlijke Tessere (uitsluitend voor afgestudeerden)
http://www.nir-roma.it/Nederlands/info-students-e.html#tesse...
Selected response from:

xuomil
Netherlands
Grading comment
Bedankt!!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1>>xuomil
3welkomstbord
Bart B. Van Bockstaele


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
welkomstbord


Explanation:
Un teissère is een kleiplaatje.

Bij mijn weten gaat het hier over een bordje dat je aan de ingang hangt om de bezoeker welkom te heten, vandaar welkomstbord.

Wat dat woord in deze context doet, is me compleet duister. Ik heb echter een donkerbruin vermoeden dat de auteur het ook niet weet.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-17 13:38:31 (GMT)
--------------------------------------------------

Robert heeft gelijk. Het is inderdaad een schrijffout.

Une (en dit keer is het wel degelijk vrouwelijk) tessère d\'hospitalité is een beentje dat in twee stukken wordt gebroken bij het afscheid van twee vrienden of bekenden. Later kunnen zij of hun nakomelingen/vertrouwelingen elkaar dan herkennen door de twee stukjes in elkaar te passen.

De vergelijking blijft in de context echter wel bijzonder vergezocht.


Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 77

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
>>


Explanation:
schrijffout?

Robert:
TESSèRE [teseR; teseR] n. f.
- Antiq. rom. Tablette servant de marque, jeton. - Symbole (étym.). Tessère frumentaire : bon de distribution de blé. Tessère de théâtre, jeton d'entrée. Tessère d'hospitalité, servant aux hôtes à se reconnaître. Tessère militaire, portant le mot d'ordre ou les ordres

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-17 14:12:10 (GMT)
--------------------------------------------------

Kan kennelijk worden vertaald als \"tessera personala\", zie 2e link hieronder:

http://www.cgb.fr/monnaies/rome/r06/r060008.html
clicken voor afbeelding van een tessère

Persoonlijke Tessere (uitsluitend voor afgestudeerden)
http://www.nir-roma.it/Nederlands/info-students-e.html#tesse...

xuomil
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 297
Grading comment
Bedankt!!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bart B. Van Bockstaele: Juist!
8 mins