KudoZ home » French to Dutch » Law/Patents

à titre précaire

Dutch translation: beperkt in tijd, precair


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:à titre précaire
Dutch translation:beperkt in tijd, precair
Entered by: Brigitte Gendebien

04:43 Oct 5, 2001
French to Dutch translations [Non-PRO]
Law/Patents
French term or phrase: à titre précaire
Weet iemand wat de precieze betekenis is van "précaire" in "à titre précaire et révocable" en "un montant fixe et précaire"?

Ik vind "precario" en "tot wederopzegging toe", maar 1) is dat de geijkte term en 2) wat is dan het verschil met
"révocable" (herroepbaar)?

Bedankt,
Koen
Koen Vander Elst
beperkt in tijd, precair
Explanation:
possession à titre précaire :
bezit ter bede;
precair bezit

permis de construire à titre précaire :
beperkte bouwvergunning

révocable : herroepbaar, herroepelijk

EuroDicAutom


provisional title = vorläufige Berechtigung = titre m provisoire, titre précaire et révocable
http://www.gtz.de/orboden/glossary.htm

Lorsqu’une personne autorise une entreprise à déposer son pseudonyme comme marque, cette autorisation ne peut qu’être donnée qu’à titre précaire, c’est à dire limité.
http://www.jobpratique.com/116/116depotdenom.html

Dit recht is echter beperkt
in tijd tot de expiratiedag (vervaldag). http://het.beleggers.net/warrantlab/help.html
http://www.lachambre.be/documents/L49/1487/1.pdf

http://www.lbc-nvk.be/tips/varia/betaald_educatief_verlof.as...

precair = aanvechtbaar
http://www.law.rug.ac.be/proces/ipr/22_januari_2001.htm
Selected response from:

Brigitte Gendebien
Belgium
Grading comment
Hartelijk dank, Brigitte en Peterver. Beide antwoorden waren zeer bruikbaar, maar vooral de voorbeelden die Brigitte gaf waren in mijn geval zeer nuttig.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1bij wijze van gunst, precariopeterver
4beperkt in tijd, precair
Brigitte Gendebien


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
beperkt in tijd, precair


Explanation:
possession à titre précaire :
bezit ter bede;
precair bezit

permis de construire à titre précaire :
beperkte bouwvergunning

révocable : herroepbaar, herroepelijk

EuroDicAutom


provisional title = vorläufige Berechtigung = titre m provisoire, titre précaire et révocable
http://www.gtz.de/orboden/glossary.htm

Lorsqu’une personne autorise une entreprise à déposer son pseudonyme comme marque, cette autorisation ne peut qu’être donnée qu’à titre précaire, c’est à dire limité.
http://www.jobpratique.com/116/116depotdenom.html

Dit recht is echter beperkt
in tijd tot de expiratiedag (vervaldag). http://het.beleggers.net/warrantlab/help.html
http://www.lachambre.be/documents/L49/1487/1.pdf

http://www.lbc-nvk.be/tips/varia/betaald_educatief_verlof.as...

precair = aanvechtbaar
http://www.law.rug.ac.be/proces/ipr/22_januari_2001.htm


    Reference: http://www.camac.vd.ch/documents/qp/Q62.pdf
    Reference: http://www.arbitrage-mediation.be/immo-gest-priv.htm
Brigitte Gendebien
Belgium
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 13
Grading comment
Hartelijk dank, Brigitte en Peterver. Beide antwoorden waren zeer bruikbaar, maar vooral de voorbeelden die Brigitte gaf waren in mijn geval zeer nuttig.

2 days 14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
bij wijze van gunst, precario


Explanation:
vond beide in Van Dale
bij wijze van gunst lijkt me een goede oplossing, samengaand met 'revocable'- herroepbaar

iets wordt toegkend bij wijze van gunst, maar die gunst kan worden herroepen..

precaire- wordt door Van Dale in precair vertaald in de juridische context


peterver

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tea Fledderus
3 hrs