KudoZ home » French to Dutch » Medical

séquençage (en cours)

Dutch translation: sequentieanalyse


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:séquençage
Dutch translation:sequentieanalyse

14:11 Mar 28, 2003
French to Dutch translations [PRO]
Medical / syfilis
French term or phrase: séquençage (en cours)
Le séquençage (en cours) du génome de Treponema pourra-t-il résoudre l'énigme de la différence entre les souches? Ce qui permettrait peut-être de fabriquer des vaccins et de mettre un point final à l'histoire de la maladie.
Carvama
sequentieanalyse; sequencing
Explanation:
Bronnen sequentieanalyse: Wageningen University, Studiegids 1999-2000, Moleculaire biologie, <http://www.wau.nl/studiegids/a450.htm> (22.09.2000); STW, "Typering en herkomst van RNA bacteriofagen in drink- en oppervlaktewater", <http://www.stw.nl/projecten/L/lch1580.html> (22.09.2000);
Bronnen "sequencing": Grote Winkler Prins (9e druk); Technieuws, "Genoom, transcriptoom, proteoom: sequentie en consequentie", <http://info.minez.nl/magazine/tn/technws9/tn9904/9904vs.htm#... (22.09.2000)
Selected response from:

hirselina
Grading comment
bedankt!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Bepaling van de basenvolgorde
AAAmedical
4sequentieanalyse; sequencinghirselina


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sequentieanalyse; sequencing


Explanation:
Bronnen sequentieanalyse: Wageningen University, Studiegids 1999-2000, Moleculaire biologie, <http://www.wau.nl/studiegids/a450.htm> (22.09.2000); STW, "Typering en herkomst van RNA bacteriofagen in drink- en oppervlaktewater", <http://www.stw.nl/projecten/L/lch1580.html> (22.09.2000);
Bronnen "sequencing": Grote Winkler Prins (9e druk); Technieuws, "Genoom, transcriptoom, proteoom: sequentie en consequentie", <http://info.minez.nl/magazine/tn/technws9/tn9904/9904vs.htm#... (22.09.2000)

hirselina
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 364
Grading comment
bedankt!!

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
Bepaling van de basenvolgorde


Explanation:
in het Nederlands

Terwijl het humaan genoom project (HUGO) en andere genoom projecten in een steeds grotere versnelling verder uitgewerkt worden, beginnen de mogelijkheden voor toepassing van die nieuw verworven kennis, maar ook de consequenties van die toepassing, zich steeds scherper af te tekenen. In vier jaar tijd is de snelheid waarmee een stukje DNA geanalyseerd kan worden 100 maal groter geworden. Het aantal organismen, waarvan de gehele sequentie bekend is, is in één jaar tot twintig toegenomen. De kosten voor het bepalen van de basevolgorde zijn van meerdere dollars per base naar enkele centen per base afgenomen. Kennis van de basevolgorde van het DNA van een organisme, maar ook van de variatie van die sequentie binnen de populatie, biedt onder andere de mogelijkheid:....

De termen sequentie en sequentie-analyse (met of zonder koppelteken) worden ook gebruikt maar er bestaat een Nl term waar ik persoonlijk de voorkeur aan zou geven.



--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-28 15:30:02 (GMT)
--------------------------------------------------

PS: onderstaande website vermeld ook de bepaling van de basenvolgorde van Treponema


    Reference: http://www.ez.nl/home.asp?page=/technieuws/technws9/tn9904/9...
    eurodict.
AAAmedical
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 162