KudoZ home » French to Dutch » Other

tordoir

Dutch translation: pers


05:38 Nov 22, 2001
French to Dutch translations [PRO]
French term or phrase: tordoir
Toujours en activités avec ses meules et son tordoir d’huile, il produit farine et huile de lin.
Anneken
Dutch translation:pers
Explanation:
Hallo Anneken,

Tordoir is wringer of pers. In deze context dus: oliepers.
Met de molensteen (meule) maakt de persoon meel en met de oliepers lijnzaadolie.

Referentie: vDale

Jacki
Selected response from:

Jacki
Netherlands
Grading comment
Er was ergens een foutje in de website en ik kon deze vraag maar niet 'graden'... Bij deze dus wel!
Bedankt!
Groetjes,

Anneken
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2pers
Jacki
4 -1olieperser
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
olieperser


Explanation:
lijkt me wel wat.
Ik denk niet dat dit zal verward worden met het feitelijke oude beroep van 'olieperser'.

Uiteraard < tordre: 'uitwringen', draaien enz.

Geen referenties hier.



Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 917

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Jacki: waarom niet gewoon `oliepers'
3 mins
  -> uiteraard!

14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
pers


Explanation:
Hallo Anneken,

Tordoir is wringer of pers. In deze context dus: oliepers.
Met de molensteen (meule) maakt de persoon meel en met de oliepers lijnzaadolie.

Referentie: vDale

Jacki

Jacki
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 35
Grading comment
Er was ergens een foutje in de website en ik kon deze vraag maar niet 'graden'... Bij deze dus wel!
Bedankt!
Groetjes,

Anneken

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Evert DELOOF-SYS: oliepers: of course - altijd in de weer met zijn molenstenen en oliepers
17 mins

agree  Ineke Hardy
3 hrs