KudoZ home » French to Dutch » Other

pageot

Dutch translation: zeebrasem


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:pageot
Dutch translation:zeebrasem
Entered by: GertV

11:01 Dec 22, 2001
French to Dutch translations [Non-PRO]
/ fish
French term or phrase: pageot
a sort of fish
samira
zeebrasem
Explanation:
'pageot' komt volgens de Petit Robert van het Latijnse 'Pagellus'. Het geslacht Pagellus is in het Nederlands blijkbaar de 'Zeebrasem'. (53 hits op Google)
Bovendien wordt 'pageot' op Eurodicautom steevast vertaald door zeebrasem (er zijn zelfs verschillende soorten te vinden).

Selected response from:

GertV
Belgium
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3zeebrasem
GertV
4 +1zeebrasem / rode pandora / rode zeebrasem
Sheila Hardie
4Pagellus
Ellie Lormans


  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
zeebrasem


Explanation:
'pageot' komt volgens de Petit Robert van het Latijnse 'Pagellus'. Het geslacht Pagellus is in het Nederlands blijkbaar de 'Zeebrasem'. (53 hits op Google)
Bovendien wordt 'pageot' op Eurodicautom steevast vertaald door zeebrasem (er zijn zelfs verschillende soorten te vinden).



GertV
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 147
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Evert DELOOF-SYS
19 mins

agree  xxxHenri
3 hrs

agree  Linda Ferwerda
5 hrs

34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
zeebrasem / rode pandora / rode zeebrasem


Explanation:
Pagellus c'est le genre, il ya plusieurs espèces. En hollandais on dit zeebrasem ou bien rode pandora ou rode zeebrasem.

J'espère t'avoir aidé.

Sheila



http://www.xs4all.nl/~margjos/rftxtgb.htm
zeebrasem
- rode pandora
- rode zeebrasem

pageot (à tache rouge)
- pageot blanc, pageot bƒtard
- acarné pageot rose
- pironneaur
- bogaraveller
- pageau acarné, blanc

red bream
(Lat.: Pagellus spp.)
- axillary seabream
- blue spotted bream
- dorade
- pandora

Zeebrasem


Sort by:  Species Country Submit [n=2]
Common Name Country Species
Zeebrasem Netherlands Pagellus bogaraveo
Zeebrasem Netherlands Pagellus erythrinus
Back to Search Back to Top

- red pandora

Sheila Hardie
Spain
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxHenri
3 hrs
  -> merci, Henri:)

54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Pagellus


Explanation:
"pageot" is de naam van een bij ons zeer zeldzame familie van zeevissen. Het is een gewervelde vis (Sparidae). In het Frans kun je i.p.v. "pageot" ook "pagelle", "pagel" of "pageau" gebruiken. In het Nederlands bestaan hier geen synoniemen voor. De Latijnse benaming "Pagellus" zou gebruikt kunnen worden. Een voorbeeld van deze zeevis is de dorade rose (fr) / rode zeebrasem (nl) / Pagellus centrodontus (latijn.)

Ellie Lormans
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 14