KudoZ home » French to Dutch » Other

cadis

Dutch translation: cadis (soort serge)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:cadis
Dutch translation:cadis (soort serge)
Entered by: xxxNicolette Ri

22:39 Dec 29, 2003
French to Dutch translations [PRO]
French term or phrase: cadis
(over Montauban) Ici, le temps à laissé des traces de l’époque où la grande bourgeoisie protestante tournée vers les affaires faisait transporter dans les gabarres des draps de cadis, de la farine et des faïences.
Waarover gaat het hier? vast bedankt!
xxxNicolette Ri
serge
Explanation:
Hallo Nicolette,
ik wil je gewoon even op weg helpen. Ik heb cadis eens opgezocht en het is volgens een paar woordenboeken een goedkopere vorm van een weefsel dat "serge" wordt genoemd, ook in het Nederlands (zie Van Daele NL). Misschien kun je het zelfs onvertaald laten, want in het Engels wordt dit woord ook gebruikt. Anders misschien gewoon als "wol" vertalen. Als je beide woorden (cadis, serge) intypt in Google, vind je nog heel wat hits, maar jammer genoeg vind ik niets in het Nederlands.
Groetjes, Chantal

"Cadis s. m. Sorte de serge de laine de bas prix. Un lit de cadis. Tapisserie de cadis. Cadis gris, violet"
http://www.1789-1815.com/dictionnaire.htm

in het Engels
http://www.beetfoundation.com/words/c/cadis.html



Selected response from:

Chantal Henno
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1cadis
Marc Van Gastel
3kant
Hans G. Liepert
2 +1serge
Chantal Henno


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
serge


Explanation:
Hallo Nicolette,
ik wil je gewoon even op weg helpen. Ik heb cadis eens opgezocht en het is volgens een paar woordenboeken een goedkopere vorm van een weefsel dat "serge" wordt genoemd, ook in het Nederlands (zie Van Daele NL). Misschien kun je het zelfs onvertaald laten, want in het Engels wordt dit woord ook gebruikt. Anders misschien gewoon als "wol" vertalen. Als je beide woorden (cadis, serge) intypt in Google, vind je nog heel wat hits, maar jammer genoeg vind ik niets in het Nederlands.
Groetjes, Chantal

"Cadis s. m. Sorte de serge de laine de bas prix. Un lit de cadis. Tapisserie de cadis. Cadis gris, violet"
http://www.1789-1815.com/dictionnaire.htm

in het Engels
http://www.beetfoundation.com/words/c/cadis.html





Chantal Henno
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 156

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bianca Adriaensen
5 days

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
cadis


Explanation:
In het kusntwoordenboek staat cadis in. Zie http://www.dbnl.org/tekst/weil004kuns01/weil004kuns01_0003.h...

en ook elders http://causses-cevennes.com/histoire/introductionNL.htm

Er is geen alternatief, en serge is gelijkaardig, maar niet hetzelfde.


Marc Van Gastel
Belgium
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  moya
7 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kant


Explanation:
volgens mij hetzelfde als het Engelse word 'cadis' (Hohenadel, Modern Textile Dictionary/Textilwörterbuch)
serge is alleen wefsel met keperbinding

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-30 01:23:24 (GMT)
--------------------------------------------------

(m/z weefsel)

Hans G. Liepert
Switzerland
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 15