KudoZ home » French to Dutch » Science

Le Sabot de Venus

Dutch translation: Vrouwenschoentje


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:Sabot de Venus
Dutch translation:Vrouwenschoentje

06:06 Nov 13, 2001
French to Dutch translations [Non-PRO]
Science
French term or phrase: Le Sabot de Venus
zou een soort plant moeten zijn. Heeft iemand een idee wat de Nederlandse naam van deze plant is?
Anneken
Vrouwenschoentje
Explanation:
Cypripedium calceolus is de Latijnse naam.

Onderstaande links (Nl en Fr) bevatten vergelijkende foto's

Succes

Marco
Selected response from:

Marco Vrieling
Grading comment
Bedankt, vrouwenschoentje lijkt inderdaad de meest gebruikte naam te zijn!

Groetjes,

Anneken
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Vrouwenschoentje
Marco Vrieling
4 +2venusschoentje
Bram Poldervaart
4VenuskelkCarlina Marani
3venusmuiltjeSandra van Bijsterveld


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
venusmuiltje


Explanation:
Gezien de betekenis van sabot (klomp, hoef, schoen) zou het wel eens venusmuiltje kunnen zijn. Deze naam werd genoemd op de resultatenpagina van Altavista, maar een klik op de link leverde alleen een foutmelding op.


    Reference: http://nl.altavista.com/q?pg=q&q=venusmuiltje&kl=XX&what=nl
Sandra van Bijsterveld
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 8

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Venuskelk


Explanation:
Volgens mij is de juiste naam Venuskelk en niet Venusmuiltje.

Carlina Marani
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in ItalianItalian

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
venusschoentje


Explanation:
precies hetzelfde als in het Frans, het is een soort orchidee. latijnse naam: Cypripedium calceolus.

bronnen Franse site:

Sabot de Vénus. Cypripedium calceolus L. Par Stéphanie Dronnet. Cette très belle
plante de nos régions tempérées, classée dans la famille des Orchidaceae

Nederlandse site:

Je moet dan denken aan orchideeën als Cypripedium (Venusschoentje),
maar ook inheemse planten als Ophrys apifera (Bijenorchis) en Orchis

succes,

Bram


    Reference: http://www.univ-tours.fr/desco/Biodiversite/Sabot_de_Venus.h...
    Reference: http://www.nov-orchidee.nl/Werkgroep/VOV/vov.html
Bram Poldervaart
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 101

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Benedicte Annys
1 min
  -> merci

agree  Marco Vrieling: Klopt, Venusschoentje of Vrouwenschoentje is hetzelfde
1 hr
  -> ok marco

20 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Vrouwenschoentje


Explanation:
Cypripedium calceolus is de Latijnse naam.

Onderstaande links (Nl en Fr) bevatten vergelijkende foto's

Succes

Marco


    Reference: http://www.che.nl/users/jcv/Dia/Proza/Ft010914.htm
    Reference: http://www.univ-tours.fr/desco/Biodiversite/Sabot_de_Venus.h...
Marco Vrieling
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 65
Grading comment
Bedankt, vrouwenschoentje lijkt inderdaad de meest gebruikte naam te zijn!

Groetjes,

Anneken

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bram Poldervaart: vrouwenschoentje is een andere naam voor venusschoentje
42 mins
  -> Klopt, allebeide evenveel hits via Google