KudoZ home » French to Dutch » Science

labelle

Dutch translation: onderlip


00:51 Nov 19, 2001
French to Dutch translations [PRO]
Science
French term or phrase: labelle
Labelle très grand, jaune strié de pourpre, en forme de sabot.
(beschrijving van bloem van de familie van de orchidee-achtigen)
Anneken
Dutch translation:onderlip
Explanation:
Van Dale zegt:

labelle [labHl]
( m. )
1 ( plantkunde ) benedenlip ( m.b.t. orchideeën )

Maar wordt nergens bevestigd.

Eurodicautom zegt:

Terminology Office Terminology Office, European Commission, Brussels (=BTB)
Collection Agriculture (=AGR84)
ID Number 0000194
Date 000223
Reliability 4
Subject general botany (=BZ4)
Unknown CM (= )

French Term labelle [1]
Definition pièce située généralement à la partie inférieure de l'enveloppe florale des orchidacées,souvent plus grande que les autres et présentant une forme particulière
Reference CILF [VE1,DF]
Note {DOM} botanique générale:physiologie et histologie végétales;
{GRM} n.m.[1]
Dutch Term onderlip
Reference Leutscher A.,Elseviers basis natuurgids,p.206

Hiervan zijn vele voorbeelden te vinden (zie link)

Succes,

Marco
Selected response from:

Marco Vrieling
Grading comment
Bedankt Marco!

Groetjes,

Anneken

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2onderlip
Marco Vrieling
4onderlip
Bram Poldervaart


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
onderlip


Explanation:
Van Dale zegt:

labelle [labHl]
( m. )
1 ( plantkunde ) benedenlip ( m.b.t. orchideeën )

Maar wordt nergens bevestigd.

Eurodicautom zegt:

Terminology Office Terminology Office, European Commission, Brussels (=BTB)
Collection Agriculture (=AGR84)
ID Number 0000194
Date 000223
Reliability 4
Subject general botany (=BZ4)
Unknown CM (= )

French Term labelle [1]
Definition pièce située généralement à la partie inférieure de l'enveloppe florale des orchidacées,souvent plus grande que les autres et présentant une forme particulière
Reference CILF [VE1,DF]
Note {DOM} botanique générale:physiologie et histologie végétales;
{GRM} n.m.[1]
Dutch Term onderlip
Reference Leutscher A.,Elseviers basis natuurgids,p.206

Hiervan zijn vele voorbeelden te vinden (zie link)

Succes,

Marco



    Reference: http://members.brabant.chello.nl/~a.vandenmeijdenberg/orchis...
Marco Vrieling
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 65
Grading comment
Bedankt Marco!

Groetjes,

Anneken

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bram Poldervaart: helemaal mee eens, Marco. Ook in orchideeën geïnteresseerd?
6 mins
  -> moaaw, ik vind gewoon groene planten toch mooier...

agree  Evert DELOOF-SYS
51 mins

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
onderlip


Explanation:
de karakterestieke onderlip bij orchideeën:

Voorbeeld:

Bokkeorchis (Himantoglossum-hircinum). Gevlekte-Orchis (Dactylorhiza-maculata). Orchideeënfamilie ... afstaande
bloemdekbladen. De onderlip heeft 3 slippen, 2 brede ...


Bram Poldervaart
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 101