KudoZ home » French to Dutch » Science

tépales

Dutch translation: tepalen (kelk- en bloembladen=)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:tépales
Dutch translation:tepalen (kelk- en bloembladen=)
Entered by: Evert DELOOF-SYS

05:09 Nov 19, 2001
French to Dutch translations [PRO]
Science
French term or phrase: tépales
Tépales (sépales et pétales semblables) dont cinq sont terminés en long éperon recourbé.
Anneken
tepalen (kelk- en bloembladen=)
Explanation:
tepalen

Ref.:

"... In dit geval verschillen beide kransen weinig van elkaar; men noemt dan het geheel
een bloemdek (perianth) en de afzonderlijke bloem­blaadjes tepalen. ..."

Ben je toevallig niet een tekst ivm de mooie bloemetjes in de Haute-Marne aan het vertalen :)?

www.bio.uva.nl/propedeuse/CORE/00/07/A27.HTML
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Hallo Evert,
Ik ben inderdaad een website over de Haute Marne aan het vertalen en ik heb er me een beetje aan mispakt... :-)
Het 'sample' was een stuk eenvoudiger dan de rest van deze tekst. Ik heb nochtans vijf jaar in de tuinsector gewerkt, maar dit is verre van eenvoudig... Het vordert dus maar traagjes :-( Ik vraag me af of ze het niet een stuk te moeilijk maken voor het doorsnee internetpubliek!
Heel erg bedankt voor je hulp!

Groetjes,

Anneken
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4bloemdek
Marco Vrieling
4bloemdek
Marco Vrieling
4tepalen (kelk- en bloembladen=)
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tepalen (kelk- en bloembladen=)


Explanation:
tepalen

Ref.:

"... In dit geval verschillen beide kransen weinig van elkaar; men noemt dan het geheel
een bloemdek (perianth) en de afzonderlijke bloem­blaadjes tepalen. ..."

Ben je toevallig niet een tekst ivm de mooie bloemetjes in de Haute-Marne aan het vertalen :)?

www.bio.uva.nl/propedeuse/CORE/00/07/A27.HTML

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 917
Grading comment
Hallo Evert,
Ik ben inderdaad een website over de Haute Marne aan het vertalen en ik heb er me een beetje aan mispakt... :-)
Het 'sample' was een stuk eenvoudiger dan de rest van deze tekst. Ik heb nochtans vijf jaar in de tuinsector gewerkt, maar dit is verre van eenvoudig... Het vordert dus maar traagjes :-( Ik vraag me af of ze het niet een stuk te moeilijk maken voor het doorsnee internetpubliek!
Heel erg bedankt voor je hulp!

Groetjes,

Anneken

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bloemdek


Explanation:
Déf. :
Pièce florale dont on ne peut dire si c'est un sépale ou un pétale.

Note :
Les tépales constituent le périanthe de nombreuses monocotylédones, notamment des liliacées et des familles voisines.


Eurodicautom
Terminology Office, European Commission, Brussels (=BTB)
Collection Agriculture (=AGR84)
ID Number 0000367
Date 000223
Reliability 4
Subject general botany (=BZ4)
Unknown CM (= )

French Term tépale [1]
Definition pièce élémentaire d'un périgone,ayant la valeur d'un pétale ou d'un sépale
Reference CILF [VE1,DF]
Note {DOM} botanique générale:physiologie et histologie végétales;
{GRM} n.m.[1]
Dutch Term bloemdek
Reference Th.Rap-Weesp,Van Holkema en Warendorf,Woordenboek der natuur,1984


Marco


    Reference: http://www.omne-vivum.com/gl/70.htm
Marco Vrieling
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 65

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bloemdek


Explanation:
Bloemdek = De kelkladen en de kroonbladen tesamen. De delen van de bloem die de meeldraden en stampers omgeven .

Marco Vrieling
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 65