KudoZ home » French to Dutch » Tech/Engineering

veilleur stratégique

Dutch translation: strategisch informatiemanager/strategisch adviseur op het gebied van informatiemanagement


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:veilleur stratégique
Dutch translation:strategisch informatiemanager/strategisch adviseur op het gebied van informatiemanagement
Entered by: Evert DELOOF-SYS

16:25 Jan 27, 2002
French to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering
French term or phrase: veilleur stratégique
Bestaat hiervoor een Nederlands equivalent? Context: internet, het is iemand die instaat voor het opzoeken van informatie op het internet.
Rietje
strategisch informatiemanager/strategisch adviseur op het gebied van informatiemanagement
Explanation:
komt wellicht het dichtst in de buurt van wat je zoekt, maar de m/v in kwestie moet wel een pak meer doen dan louter informatie vergaren via het internet.

"Strategisch adviseur op het gebied van informatiemanagement", zou inderdaad (zie referentie hieronder) ook kunnen.


Ref.:

"... gevolgen en technologische innovaties. Typische carrièrepaden zijn concern-informatiemanager,
strategisch adviseur op het gebied van informatiemanagement en ..."

www.ienm.nl/html/body_profiel.html
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4contentmanager (commerciële kant) of webmaster (technische kant)xuomil
4strategisch informatiemanager/strategisch adviseur op het gebied van informatiemanagement
Evert DELOOF-SYS
4information manager
Marijke Mayer


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
information manager


Explanation:
GIM Home Page. Genealogical Information Manager. from GIM Software Designs.
Welcome to the home page for GIM (Genealogical Information Manager)! ...
www.gimsoft.com/ -

Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 24

27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
strategisch informatiemanager/strategisch adviseur op het gebied van informatiemanagement


Explanation:
komt wellicht het dichtst in de buurt van wat je zoekt, maar de m/v in kwestie moet wel een pak meer doen dan louter informatie vergaren via het internet.

"Strategisch adviseur op het gebied van informatiemanagement", zou inderdaad (zie referentie hieronder) ook kunnen.


Ref.:

"... gevolgen en technologische innovaties. Typische carrièrepaden zijn concern-informatiemanager,
strategisch adviseur op het gebied van informatiemanagement en ..."

www.ienm.nl/html/body_profiel.html

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 917

9 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
contentmanager (commerciële kant) of webmaster (technische kant)


Explanation:
http://www.allhtml.com/emploi/emploi58.php
http://pages.infinit.net/conseils/liens.htm
http://www.commercemonde.com/archives/mai99/rubriques/r14.ht...
"Cyberemploi : veilleur stratégique, un nouveau cyber-détective"
Mario Charrette
La Presse - samedi 15 mai 1999
Uit jouw aanwijzing is de functieomschrijving (binnen het bedrijf?) niet precies op te maken. Contentmanager. In de e-commerce gangbare (Engelse) term voor degene die verantwoordelijk is binnen het (internet)bedrijf voor alle informatie op de portal of site: tekst, beeld, geluid. De contentmanager zorgt dat de wijze waarop de informatie op de website verkregen, aangeleverd, geïntegreerd en onderhouden wordt, in overeenstemming is met de gekozen strategie. Ook het verleiden van de bezoeker van de site (look and feel aspect) en het verkennen, linken, nauwgezet volgen van concurrerende en complementerende sites en informatie behoort tot het contentbeheer.
De webmaster is verantwoordelijk voor het goed functioneren van de website en beheert het onderhoud, bevorderd de ontwikkeling en werkt met internettools. Het accent ligt meer op de technische, functionele en softwarematige kant en het beheer van de hulpmiddelen waarmee het doel wordt bereikt. Bijvoorbeeld door het op strategische en efficiënte wijze verkrijgen en gebruiken van relevante (statistische) informatie, waarborgen van de veiligheid op de site, gebruik van frames, om de bezoeker langer op de site te houden en zo de adverteerders tevreden te stellen etc.)

Het kan ook een deskundige zijn die zorgt dat de ontwikkeling van de beveiliging van de eigen site/portal optimaal is, of dat digitale informatie van derden wordt opgespoord en gescand op bepaalde thema’s . In complexe situaties ontcijfert een cryptoloog o.a. elektronische informatie, met behulp van door hem ontwikkelde programma’s).
http://www.ez.nl/home.asp?page=/technieuws/technws8/tn9803/v...

cyberspion hoort meer thuis in de fantasiewereld
http://www.google.nl/search?q=cyberspion&hl=nl&lr=
internetspion in de spionagewereld
http://www.telegraaf.nl/krant/archief/19990514/teksten/bui.i...

Opzoeken, analyseren, toetsen en verwerken van relevante informatie uit betrouwbare bron op het internet behoort niet zelden tot de taak van de "internetredacteur". hangt allemaal af van de context.

xuomil
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 297