KudoZ home » French to Dutch » Textiles / Clothing / Fashion

acidulé

Dutch translation: zuurstokkleuren, frisse kleuren


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:acidulé
Dutch translation:zuurstokkleuren, frisse kleuren
Entered by: Gretel Schoukens

15:09 Dec 14, 2010
French to Dutch translations [PRO]
Textiles / Clothing / Fashion
French term or phrase: acidulé
Dit komt uit een beschrijving uit een modecatalogus:

le « nude » s’invite dans votre vestiaire et mise sur des tons poudrés, sans oublier les acidulés qui apportent couleurs et « peps ».

Ik heb geen idee in welke zin ik die 'acidulés' moet begrijpen. Op het internet vind ik bijv. dit http://www.thecherryblossomgirl.com/acide-acidule/11109/ waar het woord in dezelfde context wordt gebruikt, lijkt me. Maar toch krijg ik geen enkele goede inval voor een vertaling... Iemand met meer inspiratie?
Gretel Schoukens
Slovenia
zuurstokkleuren
Explanation:
Zie Petit Robert: Tons, coloris acidulés, aux couleurs vives de bonbons acidulés.
Ik had eerst zuurtjeskleuren, maar de door Van Dale gebruikte term is zuurstokkleuren:
kleur in een felle, harde schakering, zoals de kleuren van de diverse smaken van een zuurstok
Selected response from:

Guillaume Offermans
Netherlands
Grading comment
Bedankt voor de hulp! Ik was op verplaatsing, dus had Petit Robert niet bij me... Ik heb in de tekst wat afgewisseld en hier en daar ook 'frisse kleuren' gebruikt, bedankt dus ook aan NMR voor de reactie!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4zuurstokkleuren
Guillaume Offermans
4 +1frisse kleurenxxxNMR
Summary of reference entries provided
zuurstokkleuren/-kleurtjesRoy vd Heijden

  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
frisse kleuren


Explanation:
Het is een vrij gewone term voor zuurstokkleurtjes (schreeuwend rose, knalgroen, citroengeel, enz.). Meestal hou ik het maar op fris of helder, iets anders schiet me zo niet te binnen.

xxxNMR
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Guillaume Offermans: Lijkt me ook prima, al denk ik dat zuurstokkleuren nog net wat schreeuweriger of feller zijn.
25 mins

29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
zuurstokkleuren


Explanation:
Zie Petit Robert: Tons, coloris acidulés, aux couleurs vives de bonbons acidulés.
Ik had eerst zuurtjeskleuren, maar de door Van Dale gebruikte term is zuurstokkleuren:
kleur in een felle, harde schakering, zoals de kleuren van de diverse smaken van een zuurstok

Guillaume Offermans
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt voor de hulp! Ik was op verplaatsing, dus had Petit Robert niet bij me... Ik heb in de tekst wat afgewisseld en hier en daar ook 'frisse kleuren' gebruikt, bedankt dus ook aan NMR voor de reactie!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roy vd Heijden: Net iets feller.
27 mins

agree  Carolien de Visser
43 mins

agree  Zerlina
1 hr

agree  Ingeborg Gonizzi
3 hrs




Reference comments


55 mins
Reference: zuurstokkleuren/-kleurtjes

Reference information:
“Plastic Fantastic moet John Galliano gedacht hebben toen hij aan het ontwerpen sloeg voor de Cruise collectie van Dior. Hij toverde zijn modellen om tot ware barbies in zuurstokkleuren en met big hair. De show vond plaats in Shanghai en was geïnspireerd op de Nouvelle Vague.
(http://www.styletoday.nl/fashion/nieuws/459/nieuwe-collectie...

« A Shanghaï, Dior choisit de nous faire revivre les sixties, avec une collection acidulée et électrique, et des mannequins barbie doll qui ne sont pas sans évoquer les années BB. »
(http://www.jalougallery.com/defiles-croisiere-chanel-et-dior...

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 71