KudoZ home » French to Dutch » Tourism & Travel

revers (de la Côte)

Dutch translation: achterkant


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:revers
Dutch translation:achterkant
Entered by: Tineke Pockelé

17:08 Dec 16, 2005
French to Dutch translations [PRO]
Tourism & Travel
French term or phrase: revers (de la Côte)
Uit de beschrijving van een belvedère ten zuiden van Autun (reisgids):

"De la croix, vue sur la dépression d’Autun et la vallée de l’Arroux et plus loin, de gauche à droite, sur les monts du Morvan, la forêt d’Anost et le revers de la Côte."

Wat wordt er hier bedoeld met die 'revers de la Côte'?
Achterkant van een helling? Dat klinkt toch niet.
En Côte staat wel degelijk met een hoofdletter.
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
Tineke Pockelé
Belgium
west- of noordzijde, achterkant
Explanation:
Je zou even op een kaart kunnen kijken hoe die 'Côte' georiënteerd is. De 'revers' is hoogstwaarschijnlijk de tegenovergestelde kant, west- of noordkant dus zonder wijngaarden, van hellingen met wijngaarden. Tja, hoe leg je zoiets nou in makkelijk NL uit! Het kan ook de achterkant zijn van een heuvelrug ten opzichte van een rivier.
Succes ermee!
Selected response from:

MOTS
France
Grading comment
Mysterie opgelost, ik heb een klein gehucht met de naam La Côte ontdekt op de kaart... Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5west- of noordzijde, achterkant
MOTS
3 +1kust of helling
Pasteur


Discussion entries: 1





  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
revers (de la Côte)
kust of helling


Explanation:
Kijk even op een kaart zou ik zeggen: alle kans dat er of een kust in de buurt is (hoewel, bij Autun??) of een heuvelrug/lage bergkam met een naam als Côte de Reutemeteut...

Pasteur
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sherefedin MUSTAFA: .. of iets met berghelling...
3 mins

21 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
revers (de la Côte)
west- of noordzijde, achterkant


Explanation:
Je zou even op een kaart kunnen kijken hoe die 'Côte' georiënteerd is. De 'revers' is hoogstwaarschijnlijk de tegenovergestelde kant, west- of noordkant dus zonder wijngaarden, van hellingen met wijngaarden. Tja, hoe leg je zoiets nou in makkelijk NL uit! Het kan ook de achterkant zijn van een heuvelrug ten opzichte van een rivier.
Succes ermee!

MOTS
France
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FrenchFrench
PRO pts in category: 28
Grading comment
Mysterie opgelost, ik heb een klein gehucht met de naam La Côte ontdekt op de kaart... Bedankt!