KudoZ home » French to Polish » Art, Arts & Crafts, Painting

aventuriné

Polish translation: mieniący się złotem


09:53 Sep 19, 2007
French to Polish translations [PRO]
Art/Literary - Art, Arts & Crafts, Painting
French term or phrase: aventuriné
Le terme décrit le décor d'un objet d'art:

Petite coupe en verre rouge verni et aventurinée.
Deux vases forme ovoïde en porcelaine de Sèvres, fond bleu aventuriné d’or.
Olga Cabos
Polish translation:mieniący się złotem
Explanation:
... mieniący się złocistymi drobinami itp.

Verre aventuriné to szkło awenturynowe:

"Awenturynowe szkło, szkło całkowicie lub częściowo nieprzezroczyste; efekt uzyskiwano przez dodanie kryształków metalu o złocistym odblasku, naśladujących awenturyn; wyrabiane od ok. poł. XVIII w. w Murano"
http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=3872741

Tu opis próby wyprodukowania takiego szkła (fragment Expériences de Paul Hautefeuille) :
http://hdelboy.club.fr/aventurine.html



--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2007-09-19 20:24:53 GMT)
--------------------------------------------------

Zapomniałam dodać, że podane tłumaczenie wydaje mi się najlepsze w tym konkretnym kontekście :) Tu nie chodzi o kamień ozdobny, tylko cechę naśladujących go sztucznych materiałów: szkła albo szkliwa awenturynowego.
Selected response from:

agnes_k
France
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5awenturyn
Ossetta
4mieniący się złotemagnes_k
4jak nizej
atche84


  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
jak nizej


Explanation:
AVENTURINE – pierre fine et d’ornementation, constituée par du quartz à inclusions de micas de couleurs diverses, qui lui donnent un aspect pailleté (Larousse)

atche84
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in FrenchFrench

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
awenturyn


Explanation:
Awenturyn to minerał z gromady krzemianów; to kamień ozdobny, kwarcowa odmiana krzemionki.

Example sentence(s):
  • Awenturyn nie jest właściwie minerałem, lecz raczej agregatem zbudowanym z ziaren kwarcu i łusek miki.
  • Awanturyn - kamień menadżerów. Kamień ten wspaniale uzdrawia nasze emocjonalne rany.

    Reference: http://pl.wikipedia.org/wiki/Awenturyn
Ossetta
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
mieniący się złotem


Explanation:
... mieniący się złocistymi drobinami itp.

Verre aventuriné to szkło awenturynowe:

"Awenturynowe szkło, szkło całkowicie lub częściowo nieprzezroczyste; efekt uzyskiwano przez dodanie kryształków metalu o złocistym odblasku, naśladujących awenturyn; wyrabiane od ok. poł. XVIII w. w Murano"
http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=3872741

Tu opis próby wyprodukowania takiego szkła (fragment Expériences de Paul Hautefeuille) :
http://hdelboy.club.fr/aventurine.html



--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2007-09-19 20:24:53 GMT)
--------------------------------------------------

Zapomniałam dodać, że podane tłumaczenie wydaje mi się najlepsze w tym konkretnym kontekście :) Tu nie chodzi o kamień ozdobny, tylko cechę naśladujących go sztucznych materiałów: szkła albo szkliwa awenturynowego.


    Reference: http://www.artinfo.pl/?pid=dictionary&id=124&lng=1
agnes_k
France
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Dziękuję bardzo. Też mi się wydawało, że chodzi o sam efekt dekoracyjny, a nie o materiał. Czytałam również o efekcie "awenturyzacji". Jeszcze raz dzięki.