KudoZ home » French to Swedish » Finance (general)

désinvestissement

Swedish translation: avyttring


04:35 Sep 6, 2011
French to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
French term or phrase: désinvestissement
Förekommer i konkurrensärende vid EU-kommissionen:

"Le comité d'investissement [en allmän riskfonds investeringskommitté] est obligatoirement consulté avant chaque investissement ou désinvestissement effectué ou sur toute dérogation aux critères et règles de la politique d'investissement. Lorsqu’il se prononce sur un projet d’investissement ou de désinvestissement, ses avis sont pris à la majorité des deux tiers également et ne lient pas la société de gestion [förvaltningsbolaget som förvaltar riskfonden]. Cependant, en cas de vote négatif d’un des trois investisseurs, l’avis rendu sera considéré comme un avis négatif. Dans ce cas, le projet d’investissement ou de désinvestissement est renvoyé au comité de sélection."

"desinvestering" verkar ha en särskild innebörd och vara något som främst görs av politiska skäl. Fungerar "avyttring" helt enkelt?
Marja Netzell
Swedish translation:avyttring
Explanation:
Eftersom det står "chaque" är det inte den allmänna nivån på kassa resp. värdepapper som åsyftas.
Selected response from:

Joakim Braun
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4avyttringJoakim Braun
3desinvesteringKristina Thorne


Discussion entries: 3





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
desinvestering


Explanation:
Avyttring går väl också bra. Borde man eventuellt då tillägga vad som avyttras?


Example sentence(s):
  • Nedanstående investeringspolicy redovisar riktlinjer för investerings- och desinvesteringshandläggningen inom koncernen.
  • Vid behov av desinvesteringar utöver de beslut som styrelsen fattat skall verkställande direktören rådgöra med placeringskommittén.

    Reference: http://www.framtiden.se/sv/Koncernen/Policies/Ekonomi--och-i...
    Reference: http://www.posten.se/img/cmt/PDF/placeringsriktlinjer.pdf
Kristina Thorne
France
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 7

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Joakim Braun: Avyttring.
1 hr

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
avyttring


Explanation:
Eftersom det står "chaque" är det inte den allmänna nivån på kassa resp. värdepapper som åsyftas.

Joakim Braun
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 6
Grading comment
Tack!