KudoZ home » French to Swedish » Other

praliné

Swedish translation: praliné


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:praliné
Swedish translation:praliné

23:20 Oct 24, 2001
French to Swedish translations [PRO]
French term or phrase: praliné
Chokladsort/-fyllning. Finns det något svenskt ord eller använder man det franska ordet även på svenska.
Marie Eriksson
praliné
Explanation:
Eurodicautom donne aussi "karamelliserad mandel", mais des moteurs de recherche ne donnent pas de résultat en combinaison avec "choklad".

Voici 2 exemples de praliné en suédois:

"Praliner Praliner med tryffelfyllning olika smaker, krokant, marzipan och praliné. Innehåller 12 olika pralinersorter. I vacker presentkartong i rött och svart."

"Praliner gjorda av råvaror med kvalité , med fyllningar av tex citroncreme, nougat, hallon, vanilj, praliné mm."

Bonne chance!

Serge L.
Selected response from:

Serge L
Grading comment
Då använder jag mig av praliné. Tack
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5drageradHans Karlson
4 -1pralinéSerge L


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
praliné


Explanation:
Eurodicautom donne aussi "karamelliserad mandel", mais des moteurs de recherche ne donnent pas de résultat en combinaison avec "choklad".

Voici 2 exemples de praliné en suédois:

"Praliner Praliner med tryffelfyllning olika smaker, krokant, marzipan och praliné. Innehåller 12 olika pralinersorter. I vacker presentkartong i rött och svart."

"Praliner gjorda av råvaror med kvalité , med fyllningar av tex citroncreme, nougat, hallon, vanilj, praliné mm."

Bonne chance!

Serge L.


    Reference: http://www.connoisseur.se/valrhona/bestall/bestallh.html
    Reference: http://www.teokaffecompaniet.se/choklad.html
Serge L
PRO pts in pair: 12
Grading comment
Då använder jag mig av praliné. Tack

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Nils Andersson: Ordet (med accent) finns inte på svenska. Själva grejen heter "pralin", som verb kanske "pralinerad" eller "gjord i pralinform" eller, beroende på sammanhanget, "dragerad" enligt nästa svar.
42 days

19 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
dragerad


Explanation:
chocolat praliné = chokladpralin

Hans Karlson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 68