Antrieb

Danish translation: drev, drivanordning; drivmotor

07:24 Sep 26, 2016
German to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
German term or phrase: Antrieb
Es handelt sich um eine Maschine ohne eigenen Antrieb.
Ich benötige den sowohl Begriff 'pur' als auch in Wortverbindungen, z. B.
Antriebsseite,
Antrieb mit Kupplung,
Antriebssystem,
Direktantrieb,
Kettenantrieb,
Antriebsmotor.
Kann 'Antrieb' in all diesen Verbindungen gleich übersetzt werden?
Birthe Hansen
Denmark
Danish translation:drev, drivanordning; drivmotor
Explanation:
Generelt: 'drev'. Hvis der er tale om en motor: 'motor' eller 'drivmotor'.
I sammensætninger findes både 'drev-' og 'driv-':
drevside
drev med kobling, koblingsdrev
drivsystem
direkte drev
kædedrev
drivmotor.

Samme ord er altså ikke brugbart i alle tilfælde. Håber, det hjælper.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2016-09-26 10:51:41 GMT)
--------------------------------------------------

Jeg glemte én ting:
Kettenantrieb: kædedrev; kædetræk {især motorcykel og i motorer til knastaksel}
Selected response from:

NetLynx
Grading comment
Rigtig god og fyldestgørende beskrivelse, tak, det var en stor hjælp!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1drev, drivanordning; drivmotor
NetLynx
4drev, drevet - it depends
Erzsébet Czopyk


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
drev, drevet - it depends


Explanation:
Seiko Direct Drive ure - Premier Kinetic, månefase, scuba, Sportura ...
www.creationwatches.com › Home › Seiko direkte kørsel
Det tilføjer til den allerede imponerende Seiko Kinetic rækkevidde. Direct Drive er en ny funktion, unikke Kinetic direkte drev, udformet som en "følelsesmæssige ...

Chain drive
https://de.wikipedia.org/wiki/Kettengetriebe
Forskellen mellem kædedrev og remtræk - Wisdombog
www.wisdombog.com/6/2014/06/kededrev-remtrek.html
Både en kæde drev og et remtræk er en del af mekanismer, der tillader ... og biler) og andre mekaniske applikationer såsom garageporte og lignende. ... Kædedrevet, som navnet antyder, består af kæder med særlige strukturer som tænderne ...

Indretning af hejseredskaber - At-anvisning 2.3.0.1 - Arbejdstilsynet
https://arbejdstilsynet.dk/da/.../2-3-0-1-indretning-af-hejs...
Anvisningen omhandler ikke de krav, der ifølge anden lovgivning som fx ... Et hejseredskab er mekanisk drevet, når det drives af energi fra kraftmaskine (fx .... en sådan måde, at drejning af byrden ikke kan medføre skadelig påvirkning af kæden. ... skal hvert anhugningssted kunne overføre den halve belastning, medmindre ...

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2016-09-26 07:43:57 GMT)
--------------------------------------------------

Schwinn Indoorcycles køb billigt - Sport-Tiedje
www.sport-tiedje.gl › Cardio træning › Indoor bikes
... der bei hohem Tretwiderstand zum Rutschen neigt, gewährleistet der Kettenantrieb .... Kædedrevet af høj kvalitet samt det ekstra store svinghjul på Schwinn ...


„Elektronischer Umformer“ ist ein Gerät zur Steuerung und/oder Umformung elektrischer Energie für den elektrischen Antrieb.
»Elektronisk omdanner«: en anordning, der muliggør styring og/eller konvertering af strøm til elektrisk fremdrift.

kædetræk vs aksel drevet motorcykler
www.weindex.info/16/.../kedetrek-vs-aksel-drevet-motorcykle...
I de seneste år har kæden endelige drevet blevet populær på motorcykler igen . ... Et radikalt anderledes form for endelig drev er aksel -drev, der bruger en lignende teknologi til en bils drivsystem

--------------------------------------------------
Note added at 21 mins (2016-09-26 07:46:23 GMT)
--------------------------------------------------

Turboudstyr og motordrevet åndedrætsværn - DS Sikkerhedsudstyr A/S
www.d-svarmex.com/da/webshop/andedraetsvaern/turboudstyr
Turbo/motordrevet åndedrætsværn er åndedrætsværn, hvor indåndingsluften bliver suget gennem filtre af en motor, inden luften bliver indåndet. Et system, hvor ...

--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2016-09-26 07:49:04 GMT)
--------------------------------------------------

Elektrisk motor - Wikipedia
https://no.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_motor
En elektrisk motor eller elektromotor er en maskin som omformer elektrisk ..... satt i drift, med blant annet en kunstig foss drevet av en pumpe med trefasemotor.

Erzsébet Czopyk
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
drev, drivanordning; drivmotor


Explanation:
Generelt: 'drev'. Hvis der er tale om en motor: 'motor' eller 'drivmotor'.
I sammensætninger findes både 'drev-' og 'driv-':
drevside
drev med kobling, koblingsdrev
drivsystem
direkte drev
kædedrev
drivmotor.

Samme ord er altså ikke brugbart i alle tilfælde. Håber, det hjælper.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2016-09-26 10:51:41 GMT)
--------------------------------------------------

Jeg glemte én ting:
Kettenantrieb: kædedrev; kædetræk {især motorcykel og i motorer til knastaksel}

NetLynx
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 189
Grading comment
Rigtig god og fyldestgørende beskrivelse, tak, det var en stor hjælp!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Susanne Rosenberg
2 hrs
  -> Tak skal du have, Susanne!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search