PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

Abscheren

Danish translation: Overklipning

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Abscheren
Danish translation:Overklipning
Entered by: Birthe Hansen

12:41 Feb 21, 2020
German to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / Eigenschaft bei Schrauben
German term or phrase: Abscheren
"Bei Belastung (z. B. beim Quellen oder Schwinden des Holzes) kann die Schraube abbrechen, man spricht von Abscheren."
In meinem Text wird "Abscheren" häufiger verwendet. Ist es ein allgemeiner Ausdruck, der auch Abbrechen bedeutet?
Es scheint, dass man auf Dänisch unterscheidet zwischen "afklippe" (mit Absicht) und "knække" o. Ä. (nicht mit Absicht). Gibt es auf Dänisch einen dem deutschen entsprechenden Fachausdruck, bei dem nicht unterschieden werden muss?
Birthe Hansen
Denmark
Overklipning
Explanation:
Prøv at læse her om forskydningsspænding og overklipningskraft (http://apv.otg.dk/maskinstyrkelaere.html) og Wiki (https://de.wikipedia.org/wiki/Abscherung_(Statik)).
Selected response from:

Birgit Bonde Jensen
Grading comment
Tak for svaret, det var en god hjælp.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3Overklipning
Birgit Bonde Jensen
1afbrækning / afskæring / afknækning
andres-larsen


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Overklipning


Explanation:
Prøv at læse her om forskydningsspænding og overklipningskraft (http://apv.otg.dk/maskinstyrkelaere.html) og Wiki (https://de.wikipedia.org/wiki/Abscherung_(Statik)).


Example sentence(s):
  • Forskydningskraft - kaldes også overklipningskraft. Fx på en skrue eller nitte.

    Reference: http://apv.otg.dk/maskinstyrkelaere.html
    https://de.wikipedia.org/wiki/Abscherung_(Statik)
Birgit Bonde Jensen
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Tak for svaret, det var en god hjælp.

1 day 4 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
afbrækning / afskæring / afknækning


Explanation:
afbrækning / afskæring / afknækning

"Skruen kan brække af / skære af / knække af under belastning (f.eks. når træet svulmer eller krymper), man taler om afbrækning / afskæring / afknækning."

kilder:

Cembrit Windstopper - vindspærre plade i fibercement - Bygmawww.bygma.dk › inspiration › guides › cembrit-wi...
Til afskæring kan du bruge ridseværktøj til afbrækning, stationær bordsav eller ... klinge eller en tilsvarende klinge til skæring af fibercementplader i hht. producenten. ... vindspærrepladerne uden forboring med enten Cembrit skruer eller søm.

Montagevejledning - Cembritwww.cembrit.dk › media › 382_montagevejl_wind...
PDF
Feb 24, 2016 - cement. Følgende værktøjer kan benyttes til afskæring: ... Skruer/søm pr. plade ... Varmforzinket stål 2). Skruer. Søm/Klammer. Samleprofiler ...

Skæreskive 32 mm (426) | - Dremel Europewww.dremeleurope.com › ...
Til skæring og tilskæring i metal, træ og plast. Skæreskiver gør det nemt at afskære eller lave spor i bolte, skruer, blik, tyndt træ og plast. Glasfiberforstærkede ...

Sakse & knive - Mærke: stanley, Type: hobbykniv - køb på ...www.stark.dk › sakseknive_brand~stanley_type~ho...-
Hurtig og nem udskiftning af blade ved hjælp af kærvet skrue uden brug af værktøj. ... Bladknækker i enden – hurtig og nem afknækning af knivblade. - Passer til ...

SKRUEKABELSKO. 50-240RE/185RM/150SM Ø13webshop.solar.dk › article › Web Katalog DK-Infra...
50-240RE 50-185RM 50-185SE 50-150SM Ø13 Skruer: 2stk. Unbrako: ... Den afbrækkede skrue bliver siddende i værktøjet og kan let og sikkert bortskaffes.

The First Cable Connectors System with Stepless Sf.nordiskemedier.dk › ...
PDF
aktuelle kabelleder, ellers brækker skruen enten for højt eller for lavt. ... Den afbrækkede skrue bliver siddende på værktøjet og kan let og sikkert bortskaffes.

Quik Drive® automatisk skruesystem - Simpson Strong-Tiewww.strongtie.dk › notes-techniques › nailing
De kører ca. halvvejs i og herefter snurrer bit'en ud af skruen. ... Skruerne føres ikke korrekt frem, hvilket får værktøjet til at standse. ... Afbrækket spids. 1. For stort ...

DRIFTSVEJLEDNING FOR FUGESKÆREMASKINE FS-700E ...www.jd-diamant.dk › CustomerData › Files › Folders
PDF
Dec 13, 2014 - Maks. skæredybde: 280 mm respektive 340 mm. Støjniveau ... Ved hjælp af grebenes hældning, som kan ændres, gøres det ... Kun personer, der oplært i redskabet eller som arbejder under opsyn af ... og skruen M 10 (position 9), skal der altid arbejdes ... Skulle der brække stykker af, skal disse altid fjernes.

andres-larsen
Venezuela
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 14




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search