PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

Regelungslücke

Danish translation: i mangel af (en relevant) (aftale)bestemmelse

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Regelungslücke
Danish translation:i mangel af (en relevant) (aftale)bestemmelse
Entered by: Susanne Roelands

09:51 Nov 22, 2004
German to Danish translations [PRO]
Law: Contract(s)
German term or phrase: Regelungslücke
Die Vertragspartner verpflichten sich vielmehr, die unwirksame Bestimmung durch eine ihrem wirtschaftlichen Erfolg nach gleichwertige Möglichkeit zu ersetzen; das gleiche gilt im Falle einer Regelungslücke.
Susanne Roelands
Portugal
i mangel af (en relevant) (aftale)bestemmelse
Explanation:
Dvs. i mangel af en bestemmelse/aftalebetingelse, som regulerer det pågældende forhold.

Ved udfærdigelse af en aftale vil der sjældent kunne tages højde for alle eventualiteter, og her fastholdes det så, at man i de tilfælde, som ikke er eksplicit beskrevet i aftalen, skal følge samme princip mht. nye bestemmelser, som hvis en bestemmelse er ugyldig eller mister sin gyldighed.

Jf. i øvrigt også "retligt tomrum" (Gesetzeslücke).

HDH
Susanne
Selected response from:

Susanne Rosenberg
Germany
Grading comment
Tak for hjælpen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2i mangel af (en relevant) (aftale)bestemmelse
Susanne Rosenberg
3undtagelse
Terence Ajbro


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Regelungslücke
undtagelse


Explanation:
eller afvigelse.

Terence Ajbro
Sweden
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Regelungslücke
i mangel af (en relevant) (aftale)bestemmelse


Explanation:
Dvs. i mangel af en bestemmelse/aftalebetingelse, som regulerer det pågældende forhold.

Ved udfærdigelse af en aftale vil der sjældent kunne tages højde for alle eventualiteter, og her fastholdes det så, at man i de tilfælde, som ikke er eksplicit beskrevet i aftalen, skal følge samme princip mht. nye bestemmelser, som hvis en bestemmelse er ugyldig eller mister sin gyldighed.

Jf. i øvrigt også "retligt tomrum" (Gesetzeslücke).

HDH
Susanne

Susanne Rosenberg
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 43
Grading comment
Tak for hjælpen.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lise Smidth
1 hr
  -> Tak, Lise :-)

agree  lone (X)
1 hr
  -> Tak, Lone :-)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search