güterrechtliche Auseinandersetzung

Danish translation: skifte

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:güterrechtliche Auseinandersetzung
Danish translation:skifte
Entered by: Susanne Rosenberg

18:14 Jan 2, 2018
German to Danish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general) / eheliches Güterrecht
German term or phrase: güterrechtliche Auseinandersetzung
Der er tale om schweizeriske forhold, og udtrykket forekommer i følgende sammenhænge:

Hier verzichtet man auf weitergehende Ausführungen zur güterrechtlichen Auseinandersetzung.

Die güterrechtliche Auseinandersetzung lässt sich in verschiedene Phasen einteilen.

Das nach der güterrechtlichen Auseinandersetzung verbleibende Vermögen ist der Nachlass.
Birthe Hansen
Denmark
skifte
Explanation:
I den sammenhæng betyder "Auseinandersetzung" normalt "fordeling" (dvs. her fordeling af arveformuen), men det sidste eksempel antyder, at der kun er tale om en slags foreløbigt skifte (hvis du kan se, hvilke "faser" der er tale om, og hvad de omfatter, kunne det måske være en hjælp til at indgrænse det nærmere). Ellers kan du evt. bare bruge "skifte" - jf. også indledningen i linket.
Selected response from:

Susanne Rosenberg
Germany
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3skifte
Susanne Rosenberg
1opgørelse af formueforholdet / boskifte / dødsboskifte / bobestyrerbo / bodeling
andres-larsen


  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
opgørelse af formueforholdet / boskifte / dødsboskifte / bobestyrerbo / bodeling


Explanation:
EUR-Lex - 52006DC0400 - EN - EUR-Lex
eur-lex.europa.eu/legal-content/da/TXT/?uri=CELEX...
2201/2003
b) Skal den dommer, der er kompetent i arvesager, ligeledes være kompetent til at træffe afgørelse om opgørelse af formueforholdet mellem ægtefæller i tilfælde af arv?

Sådan foregår et boskifte - FINANS
finans.dk/protected/artikel/.../Sådan-foregår-et-boskifte/
10 sep. 2011 - Der er intet til hinder for, at arvinger i forening selv forestår skiftet efter en afdød.Man kan også overlade opgaven til en bobestyrer, der har pligt til at følge et relativt udførligt regelsæt i skifteloven.

Hvordan foregår et dødsboskifte? - Netdoktor
https://www.netdoktor.dk/tema/sorg_krise/.../boet_goeres_op....
Boet skal gøres op, og der skal skiftes med arvingerne. Ordet 'skifte' er et gammelt dansk ord og betyder 'at dele et bo'. Når man skifter, gør man boet op i penge og fordeler arven. Et bo består aktiver og passiver (groft sagt ejendele og gæld). Den myndighed, som tager sig af dette, er skifteretten, som er en særlig afdeling af ...

domstol.dk - Uenighed mellem arvinger
www.domstol.dk/saadangoerdu/doedsfald/.../uenighedarvinger
Uenighed mellem arvinger. Hvis arvingerne er uenige om,. hvem der er arvinger; hvordan de skal dele arven; hvem der skal have afdødes ting; om nogen af dem skyldte afdøde penge; hvordan boet skal behandles. skal boet behandles som bobestyrerbo. Skifteretten udpeger en bobestyrer til at behandle boet.

Arv og Skifte - Behandling af Dødsbo | Begravelsesguiden.dk
www.begravelsesguiden.dk/guide/skifteretten
At dødsboet behandles som bobestyrerbo medfører, at boet enten behandles af en af skifteretten udpeget autoriseret bobestyrer eller af en af afdøde i testamente anført bobestyrer.

Ved dødsfald - Dine rettigheder som arving - Advokathuset Helle Larsen
advokathusethellelarsen.dk/dine-rettigheder-som-arving.aspx
Som arving har du nogle fastlagte rettigheder i forbindelse med arven og håndteringen af dødsboet. ... især hvis der er mange arvinger eller flere, der skal dele boet. Det kan ... Vi hjælper dig til at forstå og overskue dine rettigheder, og vi hjælper også gerne med rådgivning og praktisk hjælp i forbindelse med bodelingen.

Dødsboer, bobestyrer, testamenter og arv - Homann Advokater
homannlaw.dk/da/.../doedsboer-bobestyrer-testamenter-og-arv/
21 nov. 2017 - Såfremt der ønskes en bestemt bobestyrer, skal samtlige arvinger meddele skiftefuldmagt til advokaten, der ønskes indsat som bobestyrer. Er der ikke ..... Blot for at undgå sådanne konflikter tilrådes det, at en arvelader i god tid, før det bliver aktuelt, forbereder, hvorledes bodelingen skal ske. Der findes en ...

andres-larsen
Venezuela
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 3

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
skifte


Explanation:
I den sammenhæng betyder "Auseinandersetzung" normalt "fordeling" (dvs. her fordeling af arveformuen), men det sidste eksempel antyder, at der kun er tale om en slags foreløbigt skifte (hvis du kan se, hvilke "faser" der er tale om, og hvad de omfatter, kunne det måske være en hjælp til at indgrænse det nærmere). Ellers kan du evt. bare bruge "skifte" - jf. også indledningen i linket.


    https://finans.dk/protected/artikel/ECE4574521/S%C3%A5dan-foreg%C3%A5r-et-boskifte/?ctxref=ext
Susanne Rosenberg
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 57
Notes to answerer
Asker: Tak for forklaringen, den gav god mening!





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search