wirtschaftlichen Aufwand

Danish translation: omkostningskrævende

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:wirtschaftlichen Aufwand
Danish translation:omkostningskrævende
Entered by: Susanne Roelands

12:01 Jun 2, 2009
German to Danish translations [PRO]
Marketing - Marketing / Market Research
German term or phrase: wirtschaftlichen Aufwand
Der Unterhalt und der Betrieb von Straßen verschiedener Kategorien ist überwiegend in der Verantwortung von öffentlichen Organschaften und erfordert einen erheblichen wirtschaftlichen Aufwand.
Susanne Roelands
Portugal
(økonomiske) omkostninger/omkostningskrævende
Explanation:
I tillæg til e-beths forslag kan "wirtschaftlicher Aufwand" fx også oversættes direkte til "omkostninger" eller "økonomiske omkostninger", selvom sidstnævnte kan virke lidt som dobbeltkonfekt.

I stedet for at skrive fx "er forbundet med betydelige (økonomiske) omkostninger/udgifter" vil man også kunne omskrive til noget i stil med "er særdeles omkostningskrævende" (eller ressourcekrævende, hvilket dog uden tilføjelsen "økonomisk" også kan relatere til andre ressourcer - her vil der specielt i denne sammenhæng være mulighed for misforståelser). I din kontekst kunne man evt. også bruge "økonomisk belastning/byrde/indsats", men de andre muligheder svarer naturligvis noget bedre til kildeteksten.

Bare et par andre forslag at arbejde videre på - i øvrigt er jeg enig med e-beth.
Selected response from:

Susanne Rosenberg
Germany
Grading comment
Tak for hjælpen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3(økonomiske) omkostninger/omkostningskrævende
Susanne Rosenberg
3oekonomiske ressourcer
e-beth


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
oekonomiske ressourcer


Explanation:
Med dansk ö:-)

e-beth
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in SwedishSwedish

17 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(økonomiske) omkostninger/omkostningskrævende


Explanation:
I tillæg til e-beths forslag kan "wirtschaftlicher Aufwand" fx også oversættes direkte til "omkostninger" eller "økonomiske omkostninger", selvom sidstnævnte kan virke lidt som dobbeltkonfekt.

I stedet for at skrive fx "er forbundet med betydelige (økonomiske) omkostninger/udgifter" vil man også kunne omskrive til noget i stil med "er særdeles omkostningskrævende" (eller ressourcekrævende, hvilket dog uden tilføjelsen "økonomisk" også kan relatere til andre ressourcer - her vil der specielt i denne sammenhæng være mulighed for misforståelser). I din kontekst kunne man evt. også bruge "økonomisk belastning/byrde/indsats", men de andre muligheder svarer naturligvis noget bedre til kildeteksten.

Bare et par andre forslag at arbejde videre på - i øvrigt er jeg enig med e-beth.

Susanne Rosenberg
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 30
Grading comment
Tak for hjælpen.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search