zart

Danish translation: sprød og frisk

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:zart
Danish translation:sprød og frisk
Entered by: Randi Stenstrop

07:41 Sep 30, 2009
German to Danish translations [PRO]
Other
German term or phrase: zart
Essen Sie viel reifes frisches Obst, zartes gedünstetes Gemüse und Vollkornprodukte.
Randi Stenstrop
spæd
Explanation:
I denne sammenhæng går "zart" på at grøntsagerne skal være sprøde og friske - ikke gamle og træede.

vh
lise
Selected response from:

Lise Smidth
Austria
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1spæd
Lise Smidth
5frisk
Dr. Birgitte Eggeling
4nye
Hannah Dorthea Nielsen


Discussion entries: 8





  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
spæd


Explanation:
I denne sammenhæng går "zart" på at grøntsagerne skal være sprøde og friske - ikke gamle og træede.

vh
lise

Lise Smidth
Austria
Works in field
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 60

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Susanne Rosenberg: Enig i din opfattelse. "Fine" ville egentlig også passe godt, men det vil desværre nemt kunne misforstås pga. den danske skelnen mellem fine og grove grøntsager
2 days 5 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nye


Explanation:
Når "spæd" bliver brugt om grøntsager, tænker jeg på grøntsager, der ikke er vokset ud til fuld størrelse. "Zart" fornemmer jeg er lidt bredere i betydningen end det, tit virker det som en lidt indholdstom tilføjelse, der bare skal kvalificere grøntsagerne positivt. Én mulighed er derfor også "ny", som går lidt i samme retning som "spæd", dog kan grøntsagerne her være lidt større. Egentlig betyder "zart" vel også "mør", men man må på den anden side endelig heller ikke tro, grøntsagerne er udkogte. "Nye" grøntsager har netop den egenskab, at de ved tilberedning bliver møre uden at blive udkogte. Derfor er det mit valg. Men i virkeligheden synes jeg, "zart" bruges så meget som en floskel, at man kunne tilføje hvad som helst, bare det i sammenhængen er positivt.

Hannah Dorthea Nielsen
Denmark
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Susanne Rosenberg: "Ny" forbinder jeg med "årstidens friske", og det behøver det efter min opfattelse ikke kun at være - men ellers er jeg næsten enig i din sidste bemærkning ;o)
2 days 3 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
frisk


Explanation:
friske grøntsager, kogt al dente. Det er rigtigt, som Lise skriver, at det er termen "sprød" vi skal have fat i. Når man koger al dente, så er grøntsagerne sprød kogte. Men man taler i denne forbindelse næppe om "spæde" grøntsager.

--------------------------------------------------
Note added at 3 Stunden (2009-09-30 11:29:20 GMT)
--------------------------------------------------

eller måske endnu bedre: friske grøntsager, tilberedt al dente. :-)


Dr. Birgitte Eggeling
Germany
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 5

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Susanne Rosenberg: Jeg mener ikke, at der nødvendigvis kun er tale om friske grøntsager, men evt. også om frosne
2 days 1 hr




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search