Überrollfestigkeit

Dutch translation: carrosseriestijfheid

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Überrollfestigkeit
Dutch translation:carrosseriestijfheid
Entered by: Willem Wunderink

13:38 Mar 20, 2017
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
German term or phrase: Überrollfestigkeit
Context:

Het gaat om bussen van Mercedes met "Vorbau-Crash-Element, ""Überrollfestigkeit""" nach ECE R066/01, Bi-Xenon""

Het gaat er toch om dat de bus niet over de kop kan slaan?
In het ENG overrolling resistance.

Voor NL kan ik geen passende term vinden helaas.

Wie kan helpen?

Bij voorbaat dank
Judith Verschuren
stijfheid van de carrosserie
Explanation:
Bij de Europese richtlijnen gaat het verschillende veiligheidsaspecten, ECE R66 behandelt de carrosseriestijfheid van de bus. Het gaat hierbij niet om het voorkomen van het omvallen/kantelen (over de kop is fysiek vrijwel onmogelijk, maar kantelen gebeurt vaker, op een steil talud of wanneer een bus in bergachtig gebied van de weg raakt bijvoorbeeld), maar om de gevolgen hiervan te beperken. Bij personenwagens spreek je wel van een veiligheidskooi, bij bussen bijv. van een overlevingsruimte

--------------------------------------------------
Note added at 52 min (2017-03-20 14:31:05 GMT)
--------------------------------------------------

of 'carrosseriestijfheid' natuurlijk

--------------------------------------------------
Note added at 53 min (2017-03-20 14:31:46 GMT)
--------------------------------------------------

Ben bijna jaloers op je, met al die mooie technische opdrachten! ;-)
Selected response from:

Willem Wunderink
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2stijfheid van de carrosserie
Willem Wunderink
1...op een massief chassisdeel geplaatst...
Erzsébet Czopyk
Summary of reference entries provided
Kollisionschutz
Erzsébet Czopyk

  

Answers


51 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
stijfheid van de carrosserie


Explanation:
Bij de Europese richtlijnen gaat het verschillende veiligheidsaspecten, ECE R66 behandelt de carrosseriestijfheid van de bus. Het gaat hierbij niet om het voorkomen van het omvallen/kantelen (over de kop is fysiek vrijwel onmogelijk, maar kantelen gebeurt vaker, op een steil talud of wanneer een bus in bergachtig gebied van de weg raakt bijvoorbeeld), maar om de gevolgen hiervan te beperken. Bij personenwagens spreek je wel van een veiligheidskooi, bij bussen bijv. van een overlevingsruimte

--------------------------------------------------
Note added at 52 min (2017-03-20 14:31:05 GMT)
--------------------------------------------------

of 'carrosseriestijfheid' natuurlijk

--------------------------------------------------
Note added at 53 min (2017-03-20 14:31:46 GMT)
--------------------------------------------------

Ben bijna jaloers op je, met al die mooie technische opdrachten! ;-)


    Reference: http://en.virtualcae.com.br/aplicacoes/
    Reference: http://www.mercedes-benz.nl/content/netherlands/mpc/mpc_neth...
Willem Wunderink
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 98

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erzsébet Czopyk: Ben bijna jaloers op je :)
13 mins
  -> :-)

agree  Henk Sanderson
22 hrs
  -> Bedankt, Henk

1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
...op een massief chassisdeel geplaatst...


Explanation:
Front Collision Guard (FCG)
De FCG hoort tot de standaarduitrusting van de nieuwe Travego-generatie. De gepatenteerde techniek omvat een meerdelig dwarsprofiel achter de bumper dat andere weggebruikers beschermt, bijvoorbeeld door te voorkomen dat personenauto’s bij een ongeval onder de bus terecht komen. Het geraamte achter dit dwarsprofiel bestaat uit crash-elementen die in geval van een botsing energie absorberen.
Bovendien is de bestuurdersplaats met de stuurkolom, pedalen en stoel op een massief chassisdeel geplaatst, dat bij een ernstige frontale botsing volledig naar achteren wordt geschoven. Hierdoor neemt de overlevingsruimte met belangrijke centimeters toe. De FCG nu al aan toekomstige wettelijke normen voor slingerproeven bij bussen.

Erzsébet Czopyk
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian




Reference comments


33 mins
Reference: Kollisionschutz

Reference information:
http://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Pedest...
The new S-Class is equipped with powerful projection-beam headlamps – with optional bi-xenon technology – which play an important role in this respect. The Stuttgart-based car manufacturer offers bi-xenon technology in combination with the Active Light System and the cornering light function which illuminate areas around the vehicle which are left in darkness by normal headlamps. These features make an effective contribution to the prevention of pedestrian accidents at intersections and junctions.

https://www.mercedes-benz.de/content/media_library/hq/hq_mpc...

Kollisionsschutz:
Als zusätzlicher Kollisionsschutz ist im verlängerten Vorbau ein Crash-Element eingebaut. Dieses leitet zusammen mit einer verstärkten, definierten Rahmenkonstruktion die Kräfte bei einem Aufprall direkt in den Unterbau. Daraus ergibt sich ein verbessert Schutz für den Fahrer und seinen Fußraum.
Die Vorgaben für den Pendelschlagversuch in Anlehnung an die UN ECE-R29 werden erfüllt.

--------------------------------------------------
Note added at 56 mins (2017-03-20 14:34:39 GMT)
--------------------------------------------------

Standaarduitrusting en opties - C-Klasse Limousine - Mercedes-Benz ...
m.mercedes-benz.nl/;...open;...;r...;rp...
Mercedes-Benz Nederland Voertuigen Voertuigen C-Klasse Limousine Standaarduitrusting en opties. ... Diefstalbeveiligingspakket ... het manoeuvreren de voor- en achterzijde van de auto en waarschuwt de bestuurder wanneer er een botsing dreigt. ..... PRE-SAFE® als preventief beschermingssysteem voor inzittenden.

--------------------------------------------------
Note added at 58 mins (2017-03-20 14:36:57 GMT)
--------------------------------------------------

Crash-Element is FCG, Front Collision Guard

FCG ist ein einzigartiges passives Sicherheitssystem zum Schutz von Fahrer und Begleiter bei einem Frontalaufprall. Der FCG besteht aus einem komplexen Sicherheitssystem. Es beginnt mit einem Querprofil, das bei einem Unfall im Sinne des Partnerschutzes einen Unterfahrschutz bildet und z. B.
einen Pkw auffangen kann. Das Gerippe hinter diesem Profil besteht aus Crash-Elementen, die im Falle eines Aufpralls gezielt Energie abbauen.

http://www.mercedes-benz.at/content/media_library/hq/hq_mpc_...

Erzsébet Czopyk
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search