Eintrittswahrscheinlichtkeit

Dutch translation: waarschijnlijkheid van optreden

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Eintrittswahrscheinlichtkeit
Dutch translation:waarschijnlijkheid van optreden
Entered by: Henk Sanderson

08:17 Nov 6, 2014
German to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Economics / kansberekening
German term or phrase: Eintrittswahrscheinlichtkeit
In ene tekst over risicobeheer en de kans dat een risico zich voordoet.
De Duitse term Eintrittswahrscheinlichtkeit wordt in het NL meestal omschreven. Maar bestaat er niet één term voor?

Bi voorbaat dank.
Judith Verschuren
waarschijnlijkheid van optreden
Explanation:
Het korste wat ik ken en wat veel gebruikt wordt.
Ziek ook in boek 'Managen van onzekerheden' (google)
Selected response from:

Henk Sanderson
Netherlands
Grading comment
dank
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4waarschijnlijkheid van optreden
Henk Sanderson
4de waarschijnlijkheid van ... / de waarschijnlijkheid dat ...
Frank van 't Hoog
3optreedkans
freekfluweel


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
waarschijnlijkheid van optreden


Explanation:
Het korste wat ik ken en wat veel gebruikt wordt.
Ziek ook in boek 'Managen van onzekerheden' (google)


    Reference: http://designforeveryone.howest.be/Cursus_ontwerpmethodologi...
Henk Sanderson
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
dank

36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
de waarschijnlijkheid van ... / de waarschijnlijkheid dat ...


Explanation:
Er bestaat geen Nederlands equivalent in één woord voor. Het Duits is nog geschikter dan Nederlands om woorden aan elkaar ter plakken... In het Engels (probability of occurence) en Frans (Probabilité d'occurence /de réalisation / d'apparition) wordt het ook omschreven.

Je zou het bv zo kunnen doen:

Das Risiko wird allgemein als Produkt aus Eintrittswahrscheinlichkeit eines unerwünschten Ereignisses...

... Risiko wordt over het algemeen omschreven als de waarschijnlijkheid / kans dat een ongewenste gebeurtenis zich voordoet...

Soms kan je i.p.v. 'waarschijnlijkheid' ook 'kans' gebruiken.



Frank van 't Hoog
France
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
optreedkans


Explanation:
... als het één woord moet zijn

https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1C...

Download PDF van TU Delf en het verslag Ronde Hoep etc.

freekfluweel
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Frank van 't Hoog: Vertalen en kansberekening zijn verschillende disciplines, dat is bekend. 'Optreedkans' komt 31x voor op internet en is m.i. op zijn best jargon. Als het past in de context, waarom niet? Maar 'de optreedkans van wanbetaling' bv is google translate stijl..
37 mins
  -> Waar staat dat het over "wanbetalen" gaat? Het gaat over "risico" en in de kop staat "kansberekening"! Bovendien wordt er gevraagd naar 1 woord en mag je best eens een woord introduceren! http://tinyurl.com/oq9j6v7

neutral  Henk Sanderson: In de waarschijnlijkheidsleer, zoals in vele andere disciplines, worden nu eenmaal standaarduitdrukkingen gebruikt en dient het introduceren van nieuwe uitdrukkingen nergens toe
7 hrs
  -> En... lijkt mij voor iedereen (behalve voor aartsconservatievelingen) duidelijk wat met deze term wordt bedoeld!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search