Bildungsverlierer

Dutch translation: de verliezers op onderwijskundig terrein

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Bildungsverlierer
Dutch translation:de verliezers op onderwijskundig terrein
Entered by: Henk Peelen

20:33 Aug 12, 2009
German to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy
German term or phrase: Bildungsverlierer
Heeft iemand een idee hoe ik de onderwijsterm "Bildungsverlierer" kan vertalen? Hier een voorbeeld van context:

"Sind Jungen Bildungsverlierer?", lautete die Frage. Nun, sie seien auf dem Weg dahin, wenn nicht gegengesteuert werde, antwortete der Soziologe. Die Tatsache, dass die Mädchen in Schulleistungen, Abschlüssen, Studienerfolg und beim Berufseinstieg die Jungen erreicht und mittlerweile sogar überflügelt haben, belegen etliche Studien. Während die Mädchen ihr Rollenspektrum zunehmend verbreitern, immer mehr ehedem männliche Bastionen einreißen, scheinen viele Jungen auf der Stelle zu treten, sich im Schulleben sogar zurückzuziehen."
hirselina
de verliezers op onderwijskundig terrein
Explanation:
zo zou ik het zeggen.

--------------------------------------------------
Note added at 12 uren (2009-08-13 08:53:33 GMT)
--------------------------------------------------

de verliezers in de educatieve race
de achterblijvers op het educatieve circuit
de educatieve achterblijvers
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Ben uiteindelijk toch maar voor "verliezers in het onderwijs" gegaan.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1voortijdig schoolverlater
Elma de Jong
3 +1de verliezers op onderwijskundig terrein
Henk Peelen
2opleidingsslachtoffer
vic voskuil


Discussion entries: 3





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
voortijdig schoolverlater


Explanation:
Of eventueel drop-out, alhoewel dat op meer dan alleen de opleiding betrekking kan hebben.

Elma de Jong
Spain
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  papez
9 hrs
  -> Bedankt Papez!

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
opleidingsslachtoffer


Explanation:
met de uitgebreide context moet dit kunnen, maar het moet toch sterker kunnen.
Misschien kun je iets met "Jongens; de kinderen van de scholingsrekening" of dergelijke verdraaide zinnen die collegae nu hopelijk en masse gaan voorstellen ...

vic voskuil
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
de verliezers op onderwijskundig terrein


Explanation:
zo zou ik het zeggen.

--------------------------------------------------
Note added at 12 uren (2009-08-13 08:53:33 GMT)
--------------------------------------------------

de verliezers in de educatieve race
de achterblijvers op het educatieve circuit
de educatieve achterblijvers

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 74
Grading comment
Ben uiteindelijk toch maar voor "verliezers in het onderwijs" gegaan.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sandra Kötzle
50 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search